LO Brussel

RegionLO Brussel

LO Brussel

LO-kontoret i Brussel informerer om hva som skjer i EU og Europa sett fra norske arbeidstakeres synspunkt. Kontoret bistår også faglige delegasjoner som besøker Brussel.

LO-kontoret i Brussel holder til i International Trade Union House (ITUH) hvor en rekke andre faglige organisasjoner holder til, deriblant DEFS/ETUC og IFS/ITUC samt nasjonale kontorer.

Planlegger du en tur til Brussel?

Her er litt informasjon for deg som planlegger eller vurderer et delegasjonsbesøk.

Planlegging.

Brussel har mange institusjoner og aktører. De fleste ønsker fagbevegelsen velkommen og de fleste har mange besøkende i løpet av året. For å få til et godt opplegg ønsker de fleste derfor at vi avtaler i god tid. Dvs er dere en gruppe på 20 er det fint at forelesere får 3 måneder forvarsel.

Hva ønsker gruppen å oppnå? Jo mer vi kjenner til hva dere ønsker å oppnå, jo lettere er det å legge til rette et godt program.

Selve reisen

SAS og BrusselAirlines flyr daglig Oslo- Brussel. Som regel en avgang på formiddag og en på ettermiddag. Tidlig bestilling kan redusere prisen kraftig.

Fra Brussel Airport.

Drosje

Brussel har mye biltrafikk og rush hele dagen, noe som gjør at drosje sjelden lønner seg tidsmessig. Prisen er ca 50 euro. De tar vanligvis ikke kort. Bilturen tar ca 30 minutter, avhengig av trafikken.

Flytog

Flytoget koster 8,6 euro hver vei og ligger i nederste etasje på flyplassen. Toget går flere ganger i timen. Toget går i retning Brussel og stasjonen nærmest LO-kontoret og området rundt er Gare Bruxelles-Nord . Toget bruker ca 16 minutter fra flyplassen til Gare Nord. Togene kan være forsinket og skifte plattform. Følg derfor nøye med på rutetavlen.

Transport i sentrum

Avtandene mellom institusjonene, hotell og andre fasiliteter kan varierere noe. Vanligste transportmåte er med undergrunnsbanen Metro, samt trikk og tog. En kjøper et reisekort som en fyller opp med antall ønskede enkeltreiser. De fleste stasjoner tar bankkort.

Hotell

ETUC har avtale med flere hoteller i nærheten av LO-kontoret i Brussel. Kontakt oss for å få rabattkoden.

Møterom

Det er mulig å leie møtelokaler i ITUH bygget, som også er der vi holder til. Leien varierer etter behov, men begynner på rundt 500 euro pr. dag. Ofte er det også mulig å leie møterom på hotellet en har booket.

Innledere

Det finnes mange norske aktører i Brussel. Flere aviser, organisasjoner, fylker, regioner og arbeidsgiverorganisasjoner har egne kontorer her.

Lunsjer og middager

Brussel er kjent for sitt gode utvalg av restauranter. Det anbefales at restauranter reserveres på forhånd. Er det er gruppe på over 10 stk. er det også vanlig at det forhåndsbestilles mat til hele gruppen med lik meny for alle.

Informasjon vi trenger dersom vi skal bistå med å legge opp et program:

• Datoer, antall deltagere og andre reisedetaljer.
  • Egne ønsker og behov rundt formålet med besøket og ønskede aktører/kunnskap for å oppnå det.
  • VIKTIG: om din gruppe skal til Parlamentet må avtalen skje helst 3 måneder før ankomst og listen over alle deltakerne, med fullt navn og adresse, må være klar 3 uker før.

Kart og nettsider for Brussel:

Brussels info: http://www.brussels.info/

LOs Europapolitikk

• Våre europeiske naboland og EU er Norges viktigste samarbeidspartnere både økonomisk og politisk og utgjør samtidig Norges største eksportmarked
  • Et forutsigbart og gjensidig samarbeid er nødvendig for å sikre Norge tilgang til EUs indre marked og rammevilkår som er likeverdige med andre EU- og EØS-land
  • EØS-avtalen har siden inngåelsen ivaretatt Norges interesser på dette området. EØS-avtalen er derfor grunnlaget for LOs faglige europapolitikk
  • LO mener at den sosiale dimensjonen i det indre marked må styrkes. Å sikre minimumsregler på arbeidsrettsområdet og hindre sosial dumping må være høyt prioritert

Nyheter fra LO Brussel