– Kunne ikke si ja til å øke forskjellene

Bilde av en streikende person.
Johnér/plainpicture.com STREIK: Dette er den første konflikten i et mellomoppgjør siden krigen, og den første LO-streiken på 23 år. Peggy Hessen Følsvik er klar på at LO ikke søkte konflikt, men at konflikt var uunngåelig.

– Kunne ikke si ja til å øke forskjellene

– Vi kunne ikke si ja til et lønnsoppgjør som ville økt forskjellene i Norge. Prisveksten har vært høy for våre medlemmer, særlig de lavlønte, og medlemmene våre forventet økt kjøpekraft, sa LO-leder Peggy Hessen Følsvik da hun møtte pressen etter at det ble klart at LO nå er i streik mot NHO.

Lønnsoppgjøret 2024

– Vi står nå i en situasjon der 23.000 LO-medlemmer går ut i streik fra mandag morgen, sier LO-lederen.

Fra fredag 21. april går ytterligere 16.500 medlemmer ut i streik. Totalt er det varslet plassoppsigelse for 185.000 LO-medlemmer.

– Men jeg vil understreke at det er hele LO som nå er i konflikt med NHO, sa Peggy Hessen Følsvik, som var flankert på pressekonferansen av blant andre lederne i Fellesforbundet, Jørn Eggum, Fagforbundet, Mette Nord, Christopher Beckham, Handel og Kontor, Industri Energi, Frode Alvheim, Geir Ove Kulseth, El og IT-forbundet og Anne Berit Aker Hansen, Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund.

Er du tatt ut i streik? Hold deg oppdatert på ditt forbund sin nettside.

Ikke ønsket

Dette er den første konflikten i et mellomoppgjør siden krigen, og den første LO-streiken på 23 år. Peggy Hessen Følsvik er klar på at LO ikke søkte konflikt, men at konflikt var uunngåelig:

– Det er en situasjon vi ikke hadde ønsket oss. Det er alvorlig for de som nå går ut i streik, og som heller ville gått på jobb. Og det er alvorlig for bedriftene, som er arbeidsplassen til de streikende, sier LO-lederen, og legger til: – Det beste hadde vært om vi kunne blitt enige.

Lavlønn

Peggy Hessen Følsvik understreker at samtidig som LOs representantskap krevde kjøpekraftsforbedring for medlemmene i sitt vedtak i februar, krevde de også et oppgjør som løftet de lavlønte og utjevnet forskjeller i Norge. Med de kravene i bunn, var det ikke mulig for LO å si ja til det NHO hadde å tilby:

– Vi står altså i en situasjon der prisveksten for våre medlemmer har vært høy, særlig for de med lave lønninger. Samtidig har mange norske bedrifter skyhøy lønnsomhet. Kravet fra LO var derfor økt kjøpekraft for LOs medlemmer, og et særlig løft for de lavlønte. Det var NHO ikke villig til å innfri på. Vi kunne ikke si ja til et oppgjør som øker forskjellene mellom folk, og heller ikke ville gir kjøpekraftsforbedring for store medlemsgrupper i LO. Derfor er vi i nå streik.

Lederlønn og bonuser

LO-lederen pekte også på økningen i bonuser og lederlønninger under pressekonferansen:

– Jeg vil gjerne legge til at den lederlønnsveksten og den bonusbonanzaen vi har sett det siste året på ingen måte har gjort dette oppgjøret enklere. Eierne og lederne har demonstrert en mangel på magemål som representerer et klart brudd på den norske modellen. De er rett og slett nødt til å ta seg kraftig sammen, for dette vil arbeidsfolk i Norge ikke finne seg i.

Det er også en grunn til at streikeviljen er stor i LO i dag, avsluttet Peggy Hessen Følsvik.

Fakta om streiken

- Streiken omfatter 185 000 LO-medlemmer i privat sektor (NHO-organiserte bedrifter).
- Fra mandag morgen 17. april ble 22 947 LO-medlemmer tatt ut i streik.
- Det ble varslet opptraping fra fredag 21. april med ytterligere 16 561 medlemmer.
- Streiken ble absluttet torsdag 20. april.