Ikke gjennomslag for økt kjøpekraft - LO er i streik

Bilde av LO-leder Peggy
STREIK: – Vi er klare for å streike så lenge det kreves, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Ikke gjennomslag for økt kjøpekraft - LO er i streik

– LO krevde økt kjøpekraft for medlemmene og et løft for de lavlønte. NHO har valgt å avvise våre krav, og sender dermed landet ut i streik, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Lønnsoppgjøret 2024

Søndag ettermiddag sa LO nei til riksmeklerens skisse, da denne ikke tok opp i seg LOs krav.

Er du tatt ut i streik? Hold deg oppdatert på ditt forbund sin nettside.

Brudd i meklingen

Dermed er det brudd i meklingen mellom LO og NHO, og ca. 23 000 LO-medlemmer tas ut i streik fra mandag kl. 06.00. Streiken trappes opp fredag. Da vil totalt ca. 38 500 LO-medlemmer være i streik. Denne streiken er ene og alene NHOs ansvar. Vårt hovedkrav var økt kjøpekraft for våre medlemmer. Det var NHO ikke villig til å innfri. Topplederne har bevilget seg store lønnstillegg, men velger å avspise norske arbeidstakere med smuler, sier Peggy Hessen Følsvik og slår fast:

– Vi er klare for å streike så lenge det kreves.

LOs hovedkrav har vært å sikre økt kjøpekraft, motvirke lavlønn og prioritere likelønn. De ansatte skal ha sin andel av verdiskapingen.

– Mange bedrifter går veldig godt og overskuddene er høye. Norske bedrifter har skyhøy lønnsomhet. Vi skal selvsagt ha vår del av kaka, sier LO-lederen.

–  En utvikling som må snus

To år på rad har flertallet av arbeidstakerne opplevd at prisveksten har vært høyere enn lønnsveksten, og det siste året har arbeidstakernes andel av verdiskapningen falt. Dette er en utvikling som må snus.

– Er det en ting vi har fått godt dokumentert så er det at det er god lønnsevne i norske bedrifter. Vi har sett en eksplosjon i lederlønninger og bonusordninger. Det er provoserende at NHO sier nei til et rettferdig krav, som vil sikre at norske arbeidstakere får sin rettmessige andel av verdiskapningen.

Fakta om streiken

- Streiken omfatter 185 000 LO-medlemmer i privat sektor (NHO-organiserte bedrifter).
- Fra mandag morgen 17. april ble 22 947 LO-medlemmer tatt ut i streik.
- Det ble varslet opptraping fra fredag 21. april med ytterligere 16 561 medlemmer.
- Streiken ble absluttet torsdag 20. april.

Pressetelefon

Vår pressevakt treffes på telefon og er døgnbemannet for presse

E-post: presse@lo.no