LO ble hedret med pris på NISO-awards

Oversiktsbilde av festlokale under NISO-awards 2023.

LO ble hedret med pris på NISO-awards

Søndag 10. desember gikk NISO-awards 2023 av stabelen og nestleder i LO Sissel M. Skoghaug fikk æren av å ta imot kveldens hederspris på vegne av hele LO.

NISO-awards – utøvernes egen prisutdeling

Hvert år arrangerer NISO (Norske Idrettsutøveres Sentralorganisasjon) en festkveld for medlemmer, samarbeidspartnere og idrettsvenner for å hedre prestasjoner på og utenfor idrettsarenaene. NISO har ca. 1800 medlemmer og er et landsomfattende forbund for idrettsutøvere innen fotball, håndball, ishockey og individuelle idretter. I september i år ble Kristoffer Vatshaug ny forbundsleder i NISO, og det var han som leste opp juryens begrunnelse for årets hederspris.

Gledelig overraskelse

NISOs hederspris er den gjeveste utmerkelsen organisasjonen deler ut. Tidligere vinnere er blant andre Brede Hangeland, Gro Hammerseng-Edin, Dagfinn Enerly og Roar Strand – for å nevne noen. Nestleder i LO, Sissel M. Skoghaug, ble mildt sagt overrasket da hun ble ropt opp på scenen for å motta NISOs hederspris på vegne av LO.

HMH_7757.jpg

Foto: Haakon Hoseth

Om begrunnelsen for årets hederspris skriver juryen følgende:

«NISO ble stiftet 1. april 1995. Ikke som en aprilspøk, men som en avdeling under Norsk Tjenestemannslag. Samarbeidet med fagbevegelsen har alltid vært viktig for NISO. Vi er en liten organisasjon. NISO har vært 1, 2, 3, 4, 5, 6 ansatte, gjennom tidene, men uten støtte og hjelp fra noen som er større enn oss selv, hadde dette aldri fungert. Og vi hadde aldri vært der vi er i dag.

NISO har i dag 1800 medlemmer. Det er relativt lite mot prisvinnerens 1 million medlemmer. Allikevel vet vi at våre medlemmer bidrar til et mangfold som vinneren også setter pris på.

Det er en stor glede, og ære, å tildele Landsorganisasjonen/LO NISOs hederspris»

Delte ut viktig pris

I tillegg til å motta hedersprisen hadde nestlederen fått et annet ærefult oppdrag under NISO-awards – overrekkelse av «Gi rasisme rødt kort-pris». Prisen deles ut til en person eller organisasjon som har gjort en ekstraordinær innsats for å fremme toleranse, respekt og likeverd.

HMH_7607.jpg

Foto: Haakon Hoseth

Det var tidligere Stabæk-spiller Mushaga Bakenga som i år mottok «Gi rasisme rødt kort-prisen». Bakenga har blant annet vært åpen om den grove rasistiske hetsen han har blitt utsatt for. Til tross for grov hets av både ham og familie har fotballspilleren stått rak og med mot konfrontert nettrollene.