Jus og politikk for LO-medlemmene

De siste tiårene har av LOs juridiske avdeling jobbet mye for å få på plass gode yrkesskadeerstatningsordninger. Her feirer LO-avokatene Kathrine Hellum-Lilleengen (t.v.) og Hilde Anghus (t.h) seier for ofrene etter Alpha-konkursen, sammen med LO-sekretær Trude Tinnlund, samt arbeidsminister Marte Mjøs Persen og finansminister Trygve Slagsvold Vedum.

Jus og politikk for LO-medlemmene

Nå kommer boka om LO-advokatene gjennom 100 år. En bok som ikke bare handler om jus, men også politikk.

Boka med navnet «Jus og interessepolitikk» er skrevet av Åsmund Arup Seip, og løfter fram hvordan LOs juridiske avdeling har blitt en sentral aktør både innenfor arbeidslivet og samfunnsutviklingen.

- Med denne boka beskriver Seip hvordan jus, politikk og samfunnsliv vekselvis påvirker hverandre. I boka veves endringene i jus og samfunnsliv sammen til en fortelling, sier leder for LOs juridiske avdeling Atle Sønsteli Johansen.

Dette er ikke en typisk juridisk bok.

-  Det er mer en historisk bok om endringene i samfunns- og arbeidsliv de siste 100 år, med fokus på LO juristenes rolle og bidrag til rettslige og politiske endringer som har skjedd, sier Johansen.

De siste tiårene har særlig arbeidet med å få på plass gode systemer for yrkesskadeerstatning og EU-retten preget LO-juristenes arbeid.

Nylig ble en av seirene feiret da LO fikk gjennomslag for til ofrene etter Alpha-konkursen.

Som er ett av mange eksempler på at LO-advokatene jobber både med å få tettet hull i lovverket, og påvirker politisk, for at regjeringen skal foreslå bedre lovverk for arbeidstakere.

Boklanseringen er åpen for alle interesserte og finner sted i LO, Folkets hus, møterom 4  kl. 1400-1500 den 26. oktober.

Er du medlem av LO-advokatenes Facebook-gruppe? Takk for at du deler innlegg og inviterer dine Facebook-venner til gruppa!