Bilde av LO-sekretær Terje Olsson stående ved talerstolen under kongressen
Foto: Trond A. Isaksen - Økt organisasjonsgrad skjer ikke i en kampanjeperiode, men med langsiktig arbeid, understreker LO-sekretær Terje O. Olsson på LO-kongressen.

LO når millionen

Langt flere service-ansatte, studenter og lærlinger har meldt seg inn i LO-familien. - Nå er spørsmålet ikke lenger hvis, men når vi når millionen, sier LO-sekretær Terje O. Olsson. LO har stort fokus på å øke sin organisasjonsgrad. Gjennom både velkjente og nye tiltak har LO og forbundene jobbet med å øke sin bredde og tilslutning blant arbeidstakere, studenter og lærlinger.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik har 1 million medlemmer som mål for neste kongressperiode.  

Serviceyrker, studenter og lærlinger 

Dette målet er altså ikke langt unna, forteller Terje O. Olsson, som er den i LOs ledelse som har ansvaret for organisasjonen.  

Ved å gå bredt ut synliggjør vi nytten av å stå samlet og fagbevegelsens arbeid for å sikre trygghet for arbeidstakere, sier Olsson og trekker spesielt fram Sommerpatrulje, LO for alle, service-prosjektet og student- og lærlingesatsingen som hovedgrunner til at flere organiserer seg i LO.   

Kjøpesentre og flyplasser 

I satsingen inn mot service-sektoren har LO jobbet systematisk for å organisere ved kjøpesentre og på flyplasser.  

- Rundt 1,2 millioner mennesker arbeider i servicesektoren, hvor det dessverre er lave lønninger, svak organisering og alt for høy andel deltidsarbeidende, mener Olsson og trekker fram en viktig seier som vil hjelpe å organisere flere:   

- I årets forhandlinger fikk Handel og kontor endelig gjennomslag for kravet om full lønn under sykdom for butikkansatte. En selvfølge for de fleste andre, og viser oss hvor viktig det er å jobbe for denne delen av arbeidslivet. 

Den økte innsatsen for å nå utdanningsgrupper og studenter har også gitt gode resultater, men LO er fortsatt ikke den foretrukne hovedorganisasjonen blant studentene.  

- Men vi er på vei, og gladnyheten er at vi vokser mer enn konkurrentene våre, sier LO-sekretæren.  

Langsiktig arbeid  

Fordelsprogrammet LOfavør bidrar også til flere tusen nye medlemmer hvert år.  

LOfavør bidrar sterkt til lojalitet. Når folk først er medlemmer, så ser de verdien av hvor gode bank- og forsikringsordninger de får i privatlivet, påpeker Olsson.  
Økt organisasjonsgrad skjer imidlertid ikke bare i en kampanjeperiode, men med langsiktig arbeid.  

LOs mål er å bli den største arbeidstakerorganisasjonen innenfor alle bransjer og yrkesgrupper, i alle sektorer, og på alle utdanningsnivåer.  

- Noen steder har vi lykkes. Andre steder er det krevende, men vi gir absolutt 
ikke opp, sa Olsson til LO-kongressen.   

Kontakt

Pressetelefon

Vår pressevakt treffes på telefon og er døgnbemannet for presse

Telefon: 23 06 18 00

E-post: presse@lo.no