Dragartist sminker seg foran speil. Foto.
Foto: Trond A. Isaksen

Dragshow på LO-kongressen

Drag-linja på Arbeiderbevegelsens folkehøgskole holdt et forrykende show fra scenen på LO-kongressen tirsdag.

Arbeiderbevegelsens folkehøgskole ble startet av fagforeningsledere og politikere i Hedmark, i 1939. I dag eies folkehøgskolen av LO, hvor elever kan søke seg til hele ti ulike linjer. Drag-linja er en av disse, og målet at elevene i løpet av året skal lære å skape sin egen rolle gjennom sminke, kostyme og hår.

Elevene har tidligere opptrådt for både medelever ved skolen og på arenaer utenfor skolen. I dag underholdt de over 300 delegater på Norges viktigste politiske verksted, LO-kongressen.

Norges første drag-utdanning

Årets elever er første kull på den oppstartede drag-linja, som kunne ønske sine første elever velkommen høsten 2021. Den nye linja ved Arbeiderbevegelsens folkehøgskole er også den eneste av sitt slag i landet. Læreren og initiativtakeren er Jens Martin Hartvedt Arvesen, som selv har mange års bakgrunn som drag-artist.

Han har tidligere fortalt til NRK at han ønsker å slå et slag for åpenhet og toleranse med den nye folkehøgskole-linjen:

-Jeg er ikke redd for hets, men jeg er forberedt på det. Jeg mener jo drag er et kunstmedium som kan fungere i mange ulike sammenhenger. Så vi synes ikke det er noe galt eller kontroversielt med det, fortalte han den gang

Les mer om linja

Vil du lese mer om draglinja på Arbeiderbevegelsens folkehøgskole? Det finner du på nettsidene til Arbeiderbevegelsens folkehøgskole

Pressetelefon

Vår pressevakt treffes på telefon og er døgnbemannet for presse

E-post: presse@lo.no