«Verdens første» sikkerhetskonferanse om innlands helikopter

luftfarsrådgiver Erik Hamremoen (t.v)  her sammen med statssekretær Bent-Joacim Bentzen og Arild Nyheim i Luftfartstilsynet
Vårt mål er at ingen skal omkomme, sier luftfarsrådgiver Erik Hamremoen (t.v.) her sammen med statssekretær Bent-Joacim Bentzen og Arild Nyheim i Luftfartstilsynet.

Verdens første sikkerhetskonferanse om innlands helikopter

For første gang er det nå arrangert en sikkerhetskonferanse for kommersielle innlandshelikopter. – Dette er historisk, nå drar bransjen i samme retning for å redusere ulykkene, sier Erik Hamremoen, spesialrådgiver for Luftfart i LO. Konferansen ble arrangert av LO og Luftfartstilsynet i regi av Samarbeidsforum for innlandshelikopter (SFI).

Luftfart

Den historiske samlingen ble åpnet av statssekretær i samferdselsdepartementet Bent-Joacim Bentzen (Sp).

For mens sikkerheten på helikoptersiden offshore har vært verdensledende, er virkeligheten innlands en helt annen. Det har lenge vært en bekymring for den høye ulykkesfrekvensen.

Les også: Helikopterkjøp til Bardufoss er et klokt valg

En kraftig konkurranse har over år ført til at kundene velger de billigste helikopterselskapene, slik at operatører som ikke har prioritert sikkerhet, oftere vinner anbud.

- En betydelig forbedring

- Partarbeidet har imidlertid heldigvis bidratt til en betydelig forbedring de siste 3-4 årene, sier Erik Hamremoen, som selv har bakgrunn som helikopterpilot, med bred erfaring fra Forsvaret.

LO fått viktige gjennomslag for skjerpede bransjekrav og kundekrav, slik at når fylkeskommuner og offentlige kraft- og nettselskaper bestiller helikoptertjenester, så må de ta hensyn til sikkerhet.

- Tilleggskravene er en medisin som vi vet virker. Det har virket på offshoresida. Nå tar vi de i bruk på innlandet, sier Hamremoen.

2023 var det første året uten dødsulykker på innlandshelikoptersida. Det har altså blitt bedre, men fortsatt er det det flere kunder og brukere av helikoptertjenester som må bidra, mener LO.  Havarikommisjonen er glad for en positiv utvikling, men innlandshelikopter er fortsatt området som krever mest arbeid, ifølge Statens Havarikommisjon.

Kunder må ta ansvar for sikkerhet

-  Vi i LO har nå i flere år presset på for at kunder som for eksempel kraftselskap og telekom, skal ha sikkerhet som eget kriterie, og skjønne at de som innkjøpere har et ansvar for helikoptersikkerheten. Vi er glade for at flere kunder tar i bruk våre sikkerhetskrav, og at vi har fått i gang et godt partssamarbeid. Vårt mål er at ingen skal omkomme, avslutter Erik Hamremoen.

Her kan du lese LOs tilleggskrav til sikkerheten, som de fleste store kunder nå bruker når de skal kjøpe helikoptertjenester.