Krever nasjonal kontroll av luftambulansen

Sissel M. Skoghaug i cockpiten til et fly. Foto
Avskaff anbud er LOs krav til regjeringen. – Nå er vi utålmodige, sier Sissel M. Skoghaug her sammen med ambulanseflyver og tillitsvalgt Synnøve Egeness Lilleli i Brønnøysund.

Krever nasjonal kontroll av luftambulansen

LO, Stiftelsen Norsk Luftambulanse og Sykepleierforbundet foreslår en ny modell som kombinerer statlig og ideell drift av luftambulansen. – Dette vil gi det beste og mest pålitelige helsetilbudet i hele landet, sier nestleder i LO Sissel M. Skoghaug.

Luftfart

Nå fremmer LO en løsning på luftambulanseproblemene som støttes av Norsk Luftambulanse og Sykepleierforbundet.

LO har derfor følgende forslag til organisering, som nå legges på regjeringens bord:

Statlig drift av ambulanseflyene ved oppkjøp av et ambulanseflyselskap, og i tillegg tidsbegrenset direktetildeling av ambulansehelikoptertjenester til den ideelle Stiftelsen Norsk Luftambulanse (SNLA).

IMG_3189.jpg

For tiden utreder regjeringa hvordan fremtidens luftambulanse skal bli, etter at Arbeiderpartiet og Senterpartiet i regjeringserklæringen ville gå bort fra anbud.

– Vi er utålmodige og har nå jobbet fram en god løsning som ivaretar både Regjeringens og LOs intensjoner om en robust og pålitelig luftambulanse i hele landet, sier Skoghaug som minner om at LO og flertallet i befolkningen er for nettopp det samme som regjeringen, nemlig en sikker luftambulanse tjeneste, uten anbudsutsetting.

– Ingen vil ha en repetisjon av krisen i 2018-2019, sier Skoghaug, som har jobbet sammen med Fagforbundet og Norsk Flygerforbund i LO Luftfart om denne nye modellen.

Konkurranseutsetting var den direkte årsaken til krisen, som ble den største beredskapsutfordringen til nå i luftambulansetjenesten.

LO tror med dette løsningsforslaget at luftambulansetjenesten vil bli attraktiv og trygg arbeidsplass tuftet på erfaring, stabilitet og flysikkerhet for de ansatte og for pasientene.

– Vi er spesielt fornøyde med at ikke bare Sykepleierforbundet, men også Stiftelsen Norsk Luftambulanse, som i dag flyr ambulansehelikopter i hele landet, og har unik kompetanse, er med på vårt løsningsforslag.