LO støtter Norsk Folkehjelps hjelpearbeid i Syria og Tyrkia

Bilde av jordskjelvrammede bygninger,
JORDSKJELV: LO støtter Norsk Folkehjelps arbeid med 300 000, og oppfordrer også medlemmer og forbund til å støtte Norsk Folkehjelps arbeid knyttet til den omfattende krisen.

LO støtter Norsk Folkehjelps hjelpearbeid i Syria og Tyrkia

Syria og Tyrkia opplevde 6. februar 2023 et av de verste jordskjelvene i historien. Skadene og behovet for hjelp er omfattende. LO bevilger derfor 300 000 kroner til Norsk Folkehjelps hjelpearbeid i de kriserammede områdene.

Det anslås at 23 millioner mennesker er berørt i de jordskjelvrammede områdene i Syria og Tyrkia. Blant dem er 1,4 millioner barn. Nødhjelpsarbeidet er svært vanskelig. Flyktninghjelpen, Redd Barna, Røde Kors og Norske Folkehjelp er til stede i områdene med humanitær bistand.

Norsk Folkehjelp har i første omgang prioritert sin innsats nordvest i Syria. Dette er blant de hardest rammede områdene, hvor få internasjonale aktører har tilgang. Mens internasjonal hjelp i form av både redningsmannskaper, humanitær hjelp og penger når Tyrkia, får Syria lite hjelp som følge av sanksjoner og konsekvensene av mange års krig.

Stor mangel på utstyr og redningsmateriell

Redningsarbeidet går sakte i Syria, grunnet stor mangel på kraner, gravemaskiner og annet redningsmateriell. Norsk Folkehjelp har partnerne på bakken som nå jobber på spreng med livreddende redningsarbeid og matutdeling i Syria. Organisasjonens innsats koordineres fra Gaziantep i Tyrkia, som ligger nær grenseovergangen til Syria.