Trond Isaksen/LO

Kampsaker i kø fra kongressen

LO-leder Peggy Hessen Følsvik hadde kravlista klar til statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) da han deltok på LO-kongressen onsdag.

LO-lederen er klar på at den sittende regjeringen har kvittert ut mange viktige saker for LOs nær en million medlemmer på løpende bånd. Men det er fortsatt saker i kø framover.

- Valgkampen for 2023 og 2025 starter på denne kongressen. Vi skal gjøre det som er nødvendig for å vinne valg. Vi skal bygge kandidater. Vi skal prege programarbeid. Jeg vil bare understreke at det er helt avgjørende at man lytter til LO-folk i hele landet, slo Peggy Hessen Følsvik fast da hun innledet til fagligpolitisk debatt sammen med statsminister Jonas Gahr Støre.

- Det er vi som vet hva folk er opptatt av. Sier vi at det er strømpriser. Ja, da er det det.

Sier vi at det er matproduksjon, ja, da er det det. Og sier vi det er heltid i kommunen, ja da er det det også, la hun til.

LO-lederen slo fast at hun forventer forsterket kamp mot den økende ulikheten, og sterkere lut mot sosial dumping. LO har også store forventninger til at en Ap-ledet regjering skal sette foten ned overfor Brussel, og utrede hvordan man sikrer et best mulig arbeidsliv i forhold til EØS-avtalen.

- Vi må også gi offentlige ansatte den tilliten og de ressursene vi har lovet dem, sa Hessen Følsvik.

Men LO-lederen ga også ros til statsministeren.

- Vi streiket mot Frp-statsråd Robert Eriksson. Nå er hans politiske arv nullet ut. Den generelle adgangen til midlertidige ansettelser er borte vekk, slo hun fast.

Hun ramset også opp noen av de mange fanesakene for LO og forbundene som allerede er gjennomført:

• Pensjon fra første krone - Handel og kontors fanesak – Check.
  • Retten til heltid er styrket – Fagforbundets hjertesak – Check.
  • Sterke begrensninger på innleie – Fellesforbundets krav - Check
  • Norsk lønn i norske farvann – sjøfolkene sitt største ønske - Check
  • Et eget utvalg som ser på rettferdig klimaomstilling – Check.

LES HELE TALEN HER!

Pressetelefon

Vår pressevakt treffes på telefon og er døgnbemannet for presse

E-post: presse@lo.no