Jonas vil styrke samarbeidet med LO

Statsminister og Ap-leder Jonas Gahr Støre vil styrke det fagligpolitiske samarbeidet med LO, og gjøre arbeidslivet enda tryggere.

- I en del andre land har sosialdemokratiske partier og fagbevegelse gått hver sin vei. Min lesning er at begge har tapt på det. Og det samme har samfunnet som helhet, sa Gahr Støre i sin tale til LO-kongressen onsdag ettermiddag.

- Vi skal gjøre det motsatte. Vi skal styrke samarbeidet. Vi skal heie dere fram til målet om 1 million LO-medlemmer, sa statsministeren til applaus fra salen.

Gahr Støre framhever særlig besøkene hos tillitsvalgte på arbeidsplasser over hele landet – og møtene med lokale og regionale avdelinger.

- Som da jeg møtte Amund og gjengen i Fagbevegelsens partilag i Bergen i forrige uke. På en onsdag kveld før Kristi Himmelfart og langhelg møtte folk opp på Folkets hus med klare meldinger om utfordringene på arbeidsplassen og enda klarere forventninger til meg og regjeringen. Det er så verdifullt, slo han fast.

Regjeringen har allerede kvittert ut en rekke kampsaker for fagbevegelsen, som det ble mange av etter åtte år med Erna Solberg som statsminister.

- Jeg hører noen på høyresiden si at nå er de lei av snakket om at det er vanlige folks tur. Vel, jeg må skuffe dem: For vi har bare så vidt begynt, sa Jonas Gahr Støre, og ramset opp en rekke saker som allerede er gjennomført eller i gang:

- Vi dobler fagforeningsfradraget - og snur trenden med en politikk som svekket fagbevegelsen. Sterke og representative fagforeninger er bra for arbeidsfolk - og bra for den norske samfunnsmodellen.

- Vi fjerner den generelle adgangen til midlertidighet - som Høyre-regjeringen innførte i 2015, fra 1. juli er den historie!

- Vi begrenser innleie og innfører forbud der det er verst - etter år der bemanningsbransjen så mange steder har tatt seg til rette og uthulet fast ansettelse.

- Vi innfører – endelig - pensjon fra første krone - et krav som har stått der i årevis, nå blir det rettferdighet til store grupper - 1 million arbeidstakere - nå skal alt arbeid kvalifisere til pensjon!

- Vi utvikler Norges-modellen. Vi tar det beste fra modellene dere har vært med på å utvikle landet rundt - for å sikre trygghet på jobb og klare krav til hvordan det offentlige skal bruke innkjøpsmakten sin.

- Vi innfører norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann - etter åtte år der kravene fra sjøfolkene våre er avvist, sendte Bjørnar lovforslag på høring denne uken.

- Vi styrker retten til heltidsstilling - gir de ansattes organisasjoner en sterkere posisjon - og gjeninnfører den kollektive søksmålsretten.

Pressetelefon

Vår pressevakt treffes på telefon og er døgnbemannet for presse

E-post: presse@lo.no