Streik i private omsorgsbedrifter

Streik i private omsorgsbedrifter

NHO imøtekommer fortsatt ikke kravene til forbundene. Vi har snakket med de streikende i Vestland.

Fagforbundet og Fellesorganisasjonen er i konflikt med arbeidsgiverorganisasjonen NHO angående betingelsene i overenskomst 453.

Kjernen i konflikten er et krav om rettferdig lønn. Medlemmer innenfor området har sakket etter lønnsmessig, og opplever å tjene langt mindre enn andre med tilsvarende utdannelse, erfaring, og arbeidsoppgaver.

I 2019 gikk NHO med på å løfte sykepleierne fra Norsk sykepleierforbund opp på nivå med det offentlige. En konsekvens av dette er at barnevernspedagoger, sosionomer og vernepleiere kan oppleve å tjene inntil 100.000 kroner mindre enn en sykepleier på samme arbeidsplass, med samme oppgaver.

Vi har blant annet snakket med streikeleder fra Fagforbundet, og leder i Fagforbundet Helse Bergen Fauzia Hussain-Wiik om situasjonen i Vestland.

Fauzia Hussain-Wiik  Fauzia Hussain-Wiik

Per i dag er det ti ansatte som er tatt ut i streik i regionen. De berørte virksomhetene omfatter Stendi AS, Frelsesarmeen, Stord Mottakssenter, og Fremtiden barnehage i Fana.

Til tross for at en kald og våt vestlandsvinter kan være et utfordrende klima å stå streikevakt, så er man ved godt humør, og streikeviljen er på topp. De streikende har en god forståelse for viktigheten av kravene de kjemper for, og er utstyrt med varmedresser og kakao i kampen mot elementene. I tillegg er det blitt rigget opp med en bålpanne utenfor Stendi på Minde i Bergen.

«De fleste som går forbi støtter oss og det samme gjør kollegaene i Bakkegaten da de skjønner at våre medlemmer streiker for at alle skal få lik lønn»

For mer informasjon om den pågående streiken anbefales det å oppsøke forbundenes egne nyhetskanaler. Fellesorganisasjonen og Fagforbundet