LOs serviceprosjektet ga 125 nye tariffavtaler

Heidi Elise Eikeland, Prosjektmedarbeider LOs serviceprosjekt forran rød vegg med lo-logo
Heidi Elise Eikeland, Prosjektmedarbeider LOs serviceprosjekt

LOs serviceprosjektet gav 125 nye tariffavtaler

I 2022 ble det på landsbasis etablert 48 nye klubber, 125 nye tariffavtaler og 8 tariffavtaler er reddet. 125 nye tariffavtaler er et solid tall på ett år, mener LO-sekretær Terje O. Olsson. Til sammenligning førte serviceprosjektet til 134 nye tariffavtaler i løpet av treårsperioden 2016-2019. Klikk videre og les mer.

I vårt fylke

I Vestfold og Telemark er Heidi Elise Eikeland prosjektmedarbeider i LOs serviceprosjekt og hun er stolt over arbeidet som er gjort. Etter målrettet innsats på enkelte av kjøpesenterne så kan vi vise til gode resultater også i vårt fylke. På Herkules i Skien ble det opprettet 5 nye tariffavtaler i året som gikk.

Les saken fra Frifagbevegelse.

Håper prosjektet kan bli permanent

For nettopp servicesektoren er en krevende bransje å organisere.

I bransjer som varehandel, renhold og servering er det mye deltid og midlertidige stillinger, og høy turnover. Det gjør det tyngre å rekruttere og etablere klubber her enn i andre deler av arbeidslivet.

Bare én av fem arbeidstakere er organisert, og langt færre er dekket av en tariffavtale enn ellers i arbeidslivet. Samtidig er det særlig i servicenæringene at sysselsettingen vokser mest.

– Det viktigste her er å få etablert klubbene. Når vi ha fått etablert klubbene, så kommer medlemmene. Og da kommer også tariffavtalene, sier Olsson.

LOs serviceprosjekt finansieres i dag med prosjektmidler. LO-sekretær Terje O. Olsson har imidlertid et håp om at serviceprosjektet på sikt kan bli en permanent del av LOs virksomhet.

– Tilbakemeldingen fra LO-kongressen var at dette er noe vi skal fortsette med. Og med den suksessen vi har hatt, mener jeg LO bør begynne å tenke på om dette kan gjøres til en permanent del av driften vår. Det koster penger, men jeg vil tro at det vil lønne seg.

Ole-Henrik Olsen

Organisasjonsmedarbeider