Energifrokost hos Skagerak Energi

Energifrokost hos Skagerak Energi

I anledning Industruka arrangerte Skagerak Energi frokost med både god mat og godt faglig program. Odin Johannessen som er direktør i Næringslivets sikkerhetsråd ga oss et tankevekkende foredrag om hvilke sikkerhetstrusler næringslivet står overfor.

Johannessen var meget tydelig på at det norske næringslivet og samfunnet forøvrig må vurdere sin avhengighet av andre land. Enten det gjelder gass fra Russland, mineraler fra Kina eller kompetanse fra India. Norge skal ikke slutte å handle med feks Kina, men vi skal være oppmerksom på avhengigheten av Kina.

Han pekte også på at de som ikke tar forretningsmessig hensyn til klimakrisen har ingen forretningsmessig framtid. Og han utfordret oss på at når alle land skal gjøre seg mer selvforsynte på ren kraft, kommer vi ikke utenom vindkraft.

Russlands angrep på Ukraina var ikke starten på krigen men fortsettelsen på angrepet som starta da OLflammen i Sotsji ble slukket. Vi må ikke tro på at gassen fra Russland kommer tilbake til Europa. Og når Tyskland i tillegg legger ned forurensende energiproduksjon må vi være forberedt på at Kina står klar til å ta over.

Avhengigheten av Kinas nesten monopol på sjeldne jordarter er også en veldig stor utfordring, og viser hvor viktig Fensfeltet kan spille både sikkerhetsmessig og for grønn utvikling.

Johannessen avsluttet med paradokset at Putin er den som har fått Finland og Sverige til å søke NATO-medlemskap.

Skagerak Energi fortsetter med å invitere til energifrokost utover høsten, og vi anbefaler LOs medlemmer og tillitsvalgte til å delta.

Irene Bordier Haukedal

Regionleder