Filmen Sulis 1907

Filmen Sulis 1907

Sulis 1907 er en norsk historisk dramafilm basert på en mørk del av norsk arbeiderhistorie.

I 2022 inngikk LO et samarbeid med Storyline Nor, som etter 12 års planlegging har produsert filmen «Sulis 1907» som tar for seg en mørk, men viktig del av norsk arbeiderhistorie. Filmen har premiere 6. oktober 2023 på norske kinoer.

Sulis 1907 er et episk historisk drama om opprøret i gruvesamfunnet i Sulitjelma, som da var Norges nest største arbeidsplass. Et opprør som skulle vise seg å endre hele historien vår. Sulis var gruvebyen der arbeiderne ble utnyttet maksimalt for å tyne mest mulig ut av naturressursene på kortest mulig tid, kun for å berike eierne i Helsingborg. Arbeiderne fant seg ikke i det, og det endte i opprør. Filmen regissert av Oscar-nominerte Nils Gaup. Gaup er kjent for filmer som Veiviseren, Kautokeinoopprøret og Birkebeinerne. Manuset er skrevet av kritikerroste Christopher Grøndahl, som blant annet har skrevet manus til Kampen om Narvik. I hovedrollene spiller Otto Fahlgren og Simon J. Berger.

En film om forrige århundrets opprør, som formet Norge.
Som endret Norge til et samfunn der ingen lenger skal måtte stå med lua i hånda.
Vår historie - Norges historie.

Her kan du se klipp fra filmen

I samarbeid med LOfavør og lokalorganisasjonene tilbyr vi nå billetter for førpremiere til filmen Sulis til forbund, fagforeninger og avdelinger:

søndag 17.september kl. 17.00 på Aurora kino Tromsø (208 billetter)
mandag 18. september kl. 17.00 på Aurora kino Alta (125 billetter)
onsdag 20.september kl. 18.30 på Kulturhuset Svalbard (243 billetter)
onsdag 27.september kl. 17.00 på Aurora kino Kirkenes (123 billetter)
Billetten inkluderer popcorn og brus og koster kr. 300,- Regissør Nils Gaup vil være til stede under visning i Tromsø, Alta og Kirkenes.

Påmelding innen 10.september her  (først til mølla"- prinsippet gjelder). NB! Billetter kan ikke bestilles av enkeltpersoner, men av forbund, fagforeninger og avdelinger. Faktura sendes ut etter billettbestilling.

Ta kontakt med LOs regionkontor om det er spørsmål eller annet!

Velkommen til kino-kveld!