Likestilling, inkludering og mangfold

LOs familie- og likestillingspolitisk utvalg: Inkludering, likestilling og mangfold

Denne uka arrangerte LO Oslo og Akershus og LOs familie- og likestillingspolitiske utvalg i Oslo og Akershus en fagdag for tillitsvalgte og medlemmer om inkludering, likestilling og mangfold.

På denne fagdagen ble det tatt opp hvilke utfordringer vi står overfor når det gjelder likestilling og mangfold i fagbevegelsen og i samfunnet. Vi så på viktigheten av inkludering, likestilling og mangfold, fra både et fagligpolitisk, historisk og kulturelt perspektiv og på hvordan man kan jobbe med å få fokus på dette inn i sin egen arbeidsplass og hverdag.

Her er vi med Kamzy Gunaratnam (AP) som ga oss en viktig innledning om hva som er de politiske utfordringene som særlig rammer kvinner i arbeidslivet og samfunnet, og hvordan regjeringen og de politiske partiene arbeider med disse problemstillingene.

imagelol54.png

Jonas Bals (LO) som ga oss et unikt og gripende innblikk i antifascisme fra et feministisk og skeivt perspektiv. Vi må lære av historien og ikke tillate at den gjentar seg.

Lim 2.jpg

Det var veldig interessant å høre Johannes Kiese (AUF) om hvordan AUF jobber internt i organisasjonen, hvor de blant annet har utarbeidet en hel håndbok for hvordan de skal jobbe for å ha fokus på likestilling, mangfold og inkludering. Her er han med Marit Iren Larsen fra Fagforbundet og Nedre Romerike, som er med i LOs familie- og likestillingspolitiske utvalg.

Lim 3.jpg

Asaki Mehic (det sentrale markedsteamet i NAV Oslo) og Eli Anne Tuntland (NAV Tiltak Oslo) snakket om utfordringer rundt mangfold og inkludering som man ser hos NAV, og ga oss verdifull innsikt om hvordan man kan tette personers kompetansegap i samfunnet og en innføring i hvordan man kan bli språkmentor i Oslo kommune.

Lim 4.jpg

Til slutt fikk vi et motiverende foredrag fra Atia Ijaz (Norsk Folkehjelp og Rik på mangfold) om hvorfor arbeid med likestilling, mangfold og inkludering er så viktig og forslag på hvordan man kan jobbe med det. Vi har fortsatt en vei å gå, men vi har fått til mye bra også.

Lim 5.jpg

Alt i alt en flott, lærerik og inspirerende dag! LOs familie- og likestillingspolitiske utvalg arbeider stadig med disse temaene og gjør en viktig jobb med å påvirke og minne fagbevegelsen på saker som har med familie- og likestillingspolitiske spørsmål å gjøre. Ønsker du å vite mer eller kanskje til og med selv engasjere deg i LOs familie- og likestillingspolitiske utvalg i Oslo og Akershus, ta gjerne kontakt med oss på osloakershus@lo.no.