Aksjon for mer rettferdig boligpolitikk

Aksjon for en mer rettferdig boligpolitikk!

Mange kjenner til sykepleierindeksen. Nylig publiserte LO sin egen rapport med fagarbeiderindeks. Den 30. januar samlet flere forbund, partier og interesseorganisasjoner seg for å aksjonere for en mer rettferdig boligpolitikk.

I LOs rapport "Fargarbeiderindeksen: hvor skal arbeidsfolka bo?" kommer det frem at det for en helsefagarbeider er nesten umulig å komme seg inn på boligmarkedet. En vanlig jobb er ikke nok til å kjøpe seg en vanlig bolig.

Samtidig avslutter Høyrebyrådet i Oslo leie-til-eie-prosjektene med OBOS. Partiet mener løsningen på utfordringene i boligmarkedet er å bygge flere små leiligheter på under 35 kvadratmeter. Problemet er at vanlige arbeidsfolk ikke har råd til dem, og at de er uaktuelle for familier.

"Høyres bolighaier kan ta seg en bolle!"

Når det blir lovet skattekutt til kommersielle boligeiere samtidig som det kuttes i tiltak for å fikse boligmarkedet, fikk de unge nok. Den 30. januar samlet HK Ung flere forbund, partier og interesseorganisajoner til en aksjon på Egertorget. Det ble delt ut boller til aksjonistene med budskapet "Høyres bolighaier kan ta seg en bolle".

Det ble holdt fire appeller under aksjonen: Henrik Drivenes, leder av HK Ung; Emre Gjul-Jensrud, leder av AUF i Oslo; Embla Sjøvoll, leder av Sosialistisk Ungdom Oslo og Sofie Rana, representant for Rødt Oslo.

Høyres svar er å bygge fyrstikkesker av noen bøttekott som selv Harry Potter ville vært flau over, sa HK Ung-leder Henrik Drivenes under sin appell.

– Vi må bruke skattepolitikken. Skal du kjøpe femte, sjette eller sjuende bolig, kan du faen meg betale for det også, sa AUFs Emre Gjul-Jensrud.

– Det er ikke noe vits i å bygge mange nye boliger når folk ikke har råd til å bo i dem. Vi kan ikke prioritere de søkkrike bolighaiene over sjukepleierne og lærerne våre, sa Embla Sjøvoll fra SU Oslo.

I tillegg til å regulere det kommersielle markedet, så trenger man også en stor ikke-kommersiell boligsektor, sa Rana fra Rødt Oslo.

Desutten møtte representanter fra Fagforbundet, NTL, HK Norge og medarrangørene: AUF i Oslo, Oslo SU, Solidaritetsungdommen, Oslo Arbeiderparti, Rødt Oslo, Fagligpolitisk utvalg i Oslo Arbeiderparti, HK Ung Region Øst, Oslo Akershus HK, LO i Oslo, Ungdomsutvalget i LO Oslo Akershus og LO-studentene ved UiO.

Les mer om aksjonen her

Les mer om fagarbeiderindeksen her og LOs rapport her