UK: Liz Truss fikk en rivstart

Foto: EPA/ANDY RAIN/NTB scanpix Big Ben har sett statsministere og monarker komme og gå.

UK: Liz Truss fikk en rivstart

Som ventet ble Liz Truss valgt som britenes nye statsminister denne uka. Det er å dra det langt at hun ble folkets utvalgte siden hun ble "utpekt" av 0,5 prosent av den voksne befolkningen. 81326 medlemmer av det konservative partiet stemte på henne, mens 60399 stemte for hennes motkandidat Rishi Sunak som hadde størst støtte i den konservative parlamentsgruppen.

Men hennes utnevnelse av dronning Elisabeth II, som skjedde tirsdag, druknet fort i dronningens bortgang samme uke tre dager senere. Nå er hele landet i landesorg i flere dager og dersom det kommer upopulære forslag fra regjeringen er det nå de må fremmes.

Det som midlertid ble bestemt var en voldsom økonomisk innsprøytning i britisk økonomi gjennom det som går under energipakken som skal fryse folks energiregning slik at de ikke skal fryse i vinter. Det blir satt et tak på ca 25000 kroner  i året de kommende to årene for en gjennomsnittsfamilie. Det vil koste  150 milliarder pund som er1700 milliarder norske kroner eller et drøyt norsk statsbudsjett. Det skjer mens inflasjonen er over 10 prosent og i tillegg har hun lovet skattelette.

En avis skriver at slike stimulansesummer ville fått den tidligere Labour finans- og statsminister George Brown til å rødme over et slikt offentlig pengebruk.

Statsministeren selv mener at det vil stimulere økonomien, øke skattene og bringe inflasjonen ned.

På den andre siden av den engelske kanalen følger EU nøye med på hva som måtte komme av utspill. Liz Truss har fremmet en egen lov som åpner for ensidig oppsigelse av den etterhvert så omstridte Nord-Irland protokollen. Det var noe hennes forgjenger Boris Johnsson fikk på plass for å hindre en ny tollgrense på land  mellom republikken Irland og Nord- Irland som utgjør den del av Storbritannia. Denne avtalen er ikke populær blant  de nordirene som ønsker tettest kontakt med London. En oppsigelse vil kunne bli erstattet av en landgrense på den grønne øya.

EU har kommet med en rekke utspill som skal dempe konflikten og antall tollkontroller mellom  Nord-Irland og de forenede kongedømmer, men uten hell da Truss da var utenriksminister.

Nå er hun selv statsminister og det er åpent hvordan hun vil forholde seg til saken. Den amerikanske presidenten Joe Biden som har irske aner, har nok en gang advart den britiske regjeringen om å klusse med avtalen med EU.

I kommende dager er det kun tapet av et landsoverhode gjennom 70 år som opptar øyboerne. Men midt i rekken av kondolanser fra hele verden dukket det opp en fra den franske president Macron som ga et lite stikk til den nyutnevnte statsminister.

Da Truss i en TV-debatt ble spurt om Frankrike var en venn eller fiende svarte hun" The jury is out", som betyr at det er ikke avgjort.

Macrons kondolanser inneholdt setningen: Jeg har minner om en venn av Frankrike.

Hevnen er søt, selv i døden.