Tyskland: Fagbevegelsen mot Tesla

Foto: Daniel Allan/Plainpicture/NTB Tesla skal snart starte produksjon i Tyskland. Eieren Musk vil hindre fagorganisering.

Tyskland: Fagbevegelsen mot Tesla.

Eieren av bilmerket, Tesla, Elon,Musk, er i likhet med de fleste amerikanske grundere, industrifolk og investorer ikke glad i fagforeninger. Det har kommet godt fram i USA hvor forsøk på å organisere de ansatte er slått tilbake ved Tesla- bedriftene som ligger i stater hvor lovgivning gjør det svært vanskelig. Ironisk sett kalles de for "Right to work states" som om fagforeningen hindrer noen i å arbeid.

Men nå er Mr. Musk ikke i sitt hjemland, men i Tyskland hvor han er i ferd med å åpne en ny fabrikk like utenfor Berlin. Men Berlin-Brandenburg er en "Right to organize state" og nå har de ansatte valgt  bedriftsutvalg som faller under tysk lovgivning. Det er for alle ansatte i bedriften, et sted hvor de ansatte kan bli hørt og sågar ha innflytelse selv om bedriften ikke har noen tariffavtale, ennå, med det mektige IG-Metall forbundet. Bedriftsutvalget settes sammen 50-50 ansatte-ledelsen og det er formannen fra arbeidsgiversiden som har dobbeltstemme ved votering.

For å slippe unna tyske medbestemmelsesregler, som gir de ansatte beslutningsrett gjennom "et tilsynsråd", har han ved hjelp av et EU-direktiv om "europeisk selskap" sluppet litt unna deler av den tyske Mitbestimmung. Men det gjelder ikke for bedriftsutvalg som blant bestemmer arbeidstid og skift, men ikke lønn. Lønn bestemmes i forhandlinger med fagforeningen og derfor er IG-Metall på plass.

IG Metall har åpnet et organisasjonskontor vegg i vegg med bedriften og ansatt en polsktalende medarbeider siden mange av de ansatte er polakker. Men Musk sørget for at valget til bedriftsutvalget ble gjort unna tidlig. De 2500 ansatte er i hovedsak i ulike lederfunksjoner. Det skal ansettes 10000 til i produksjonen og da kan tonen bli en annen.

Ingen andre bilfabrikker i Tyskland har sluppet unna IG Metall. Unntaket er Volkswagen konsernet. Men de har en egen konsernavtale som er bedre enn landsoverenskomsten.