Presidenten som mistet halve republikken

©Tupungato - stock.adobe.com Den franske republikken kan bli uregjerlig?

Presidenten som mistet halve republikken

President Emanuel Macron vant kampen om presidentvervet i Frankrike. Men i siste valgomgang mistet han halve republikken siden hele 54 prosent ikke brydde seg om å stemme på hvem som skulle sitte i den franske nasjonalforsamlingen. Det kan minne om Askeladden som vant prinsessen, men ikke halve kongeriket.

Mange hevder at landet er blitt ustyrbart, ikke minst takket være de radikale venstre (NUPES) som bl.a. består av «de ukuelige!

Det er høyst uvanlig at den som er president i landet ikke har et rent flertall i den lovgivende forsamlingen. Nå leder han en «mindretallsregjering» og må søke støtte enten til høyre eller til venstre for det meste av politikken han vil føre. Unntaket er utenriks- og sikkerhetspolitikken som han mer kan styre på egenhånd.

Mange peker på at landet er splittet i fire, minst.

1)   De som ikke stemte og det er særlig de yngre. De spør seg: Stemme? Hvorfor skal jeg det liksom?

I tillegg til disse var det også mange blanke stemmer som forkastes.

2) De som stemte på presidentens «midtenparti», Ensemble, som fikk  245 plasser som er for få til flertall, 289 av 577

3) De som stemte på venstre siden NUPES, 131 plasser og nest største partigruppe.

4) De som stemte på høyresidens Nasjonal Samling, ex Nasjonal Front, fikk 90 plasser som er opp fra 8 plasser for fem år siden.

I tillegg kom det tradisjonelle Høyre, Republikanerne inn med 75 plasser og kan danne et lite flertall med Macron, men så langt er de lite lystne på det.

Presidenten har antydet en «samlingsregjering» slik de for tiden også har i Belgia.

Det som nå skjer kalles «samboerskap» og hvor en del ministere vil kunne komme fra andre partier enn presidentens.

Den nyoppnevnte statsminister Elisabeth Borne, som fikk et svakt mandat fra Calvados-regionen, tilbød seg å trekke seg. Det avviste Macron, men det kan endre seg fort.

Flere mener at Macron har seg selv å takke. Mellom første og andre valgomgang valgte han å reise utenlands bl.a. til Kyev for å være «statsmann» i stedet for å drive valgkamp.

Mye av glansen er borte fra mannen som startet sitt eget parti for seks år siden og som klarte å bli valgt til president. Han lyktes også å bli gjenvalgt for en ny fem års periode, men så glapp det i aller siste runde og han kan bli hva de på engelsk kaller en «lameduck» eller handlingslammet president.

Med den viktige rollen som landet tradisjonelt spiller i EU

er det en viss bekymring å spore i «EU-byråkratiet».

På den annen side er det nok medlemsland som ser fram til en fransk president med litt dempet maktarroganse.