Østerrike: Hvem er kansler i dag

BKA/Arno Melicharek Østerrike fikk sin tredje statsminister på kort tid. Nå heter han Karl Nehammer

Østerrike:Hvem er kansler i dag?

For Østerrikere flest kan morgenkaffens gjettelek være: Hvilken kansler (statsminister) leder landet i dag? Nå har de fått sin tredje på kort tid etter et kort mellomspill av en tidligere diplomat Alexander Schallenberg. Han ble utpekt av sin forgjenger Sebastian Kurz til å passe butikken i håp om at etterforskningen om hans offentlige pengebruk ville roe seg. Nå har Kurz gitt opp ikke bare politikken, men også sitt eget land siden han skal satse på business i USA på vestkysten.

Kurz ser fortsatt ut som enhver svigermors drøm og har verdensrekord ved å bli den yngste demokratiske valgte statsleder i nyere tid med sine 31 år. Men innbilskheten og hybrisen tok overhånd og han måtte trekke seg etter avsløringer av at offentlige penger var brukt for å skape et positivt inntrykk av ham selv og regjeringen. Først gikk han tilbake til Parlamentet som menig medlem, men forble partileder. Forrige fredag trakk han seg fra det vervet. Nå har den økende etterforskningen ført til at han vil forlate Østerrike og Europa, men etterlater familien inkludert hans nyfødte sønn hjemme som han sa at han nå skulle bruke mer tid på da han gikk av som kansler.

Den nye statsministeren heter Karl Nehammer og ble også valgt som lederen av det konservative Folkepartiet ÖVP. Han har bakgrunn fra det militæret og kommunikasjonsbransjen.

Mest oppmerksomhet i opinionen er kanskje ikke hvem som for tiden er kansler, men at regjeringen er fast bestemt på at alle skal vaksineres enten de vil eller ikke fra 1. februar. Det har vært til dels store demonstrasjoner mot tvang vaksinering i hovedstaden Wien, men også andre byer.  Temaet obligatorisk vaksinering dukker opp i flere land. Også den tyske regjeringen vurderer nå tvungen vaksinering, dersom delstatene går med på det.