Messerschmidt

Dansk Folkeparti har valgt en formand som fortsatt er under etterforskning for svindel. Han er dømt en gang, en dom som senere ble opphevet.

Dansk partileder valgt med straffedom.

Morten Messerschmidt heter han, samme etternavn som et av de mest kjente jagerflyene under annen verdenskrig. Han flyr i likhet med flyet høyt og lavt som Europaparlamentariker i pendeltrafikk mellom Brussel og Strasbourg. Han er EU-mostander og kan skyte fra hoften, av og til raskere enn sin egen skygge.

Den siste egenskapen har medført at han er blitt dømt i en dansk domstol for underslag, dokumentforfalskning og svindel med EU-penger til seks måneder betinget fengsel. Nå er dommen opphevet på grunn av én dommers inhabilitet.

Men sist søndag ble han valgt som ny leder av Dansk Folkeparti som er søsterpartiet til det norske Fremskrittspartiet. Han fikk kun 60 prosent av stemmene, hele 40 prosent stemte i mot og ingen avsto. Han er i dag nestleder og ville neppe kunne bli valgt dersom dommen ikke var blitt opphevet.

Han har fram til nå vært nestleder og slo Martin Henriksen hans eneste motkandidat som ikke nådde opp. Dermed er han den første valgte "formand" i partiet eller sine to forgjengere som begge ble utpekt. Forgjengeren Kristian Thulesen Dahl trakk seg etter det forsmedelige nederlaget ved kommunevalget i år hvor partiet nesten ble halvert.

Messerschmidt har beholdt den gamle tittel "formand", en tittel som Siv Jensen klarte å bli av med da hun tok over etter "partieier" Carl I. Hagen.

Mange anser Messerschmidt som en fremmed fugl i partiet særlig i forhold til partiets antatt typiske velgerprofil, en alminnelig arbeidsmann litt ute i provinsen med sans for "pølser, en bajer og en lille". MM, som han ofte omtales som,  kommer fra en alminnelig arbeiderbakgrunn, men har svinget seg opp den sosiale klatrestigen og foretrekker nå rødvin og cerutter framfor en "stor  Tubor` fadøl og en smøj". Stråhatten han bruker er blitt et slags varemerke og bringer tankene mer i retning av Tivoli og Dyrehavsbakken og revyscenen enn Folketingets talerstol. Eller er forskjellen ikke så stor likevel?

Dansk Folkeparti vokste seg store først på en stram antiinnvandringspolitikk med rasistiske undertoner. De tok ytterligere et byks opp da de adopterte en sosialdemokratisk budsjettpolitikk med gode velferdsytelser til innfødte dansker. Det var i en periode hvor det danske sosialdemokratiske partiet, i likhet søsterpartier ellers i Europa, hadde forlatt sine velgere. Den nåværende statsminister Mette Fredriksen sa det helt tydelig: Det er ikke våre velgere som har forlatt oss. Det er partiet som har forlatt våre velgere. Snuoperasjonen var i gang. Socialdemokratene tilbakestjal Dansk Folkepartis innvandringspolitikk og fant igjen sin gamle velprøvde velferdspolitikk som var fordampet under statsminister Helle "Gucci" Thorning-Schmidt .

Tilbake står et ribbet dansk Folkeparti uten enerett på noen politikk.

Messerschmidts politikk er en annen enn sine to forgjengere Pia Kærsgaard og Kristian Thulesen Dahl. De har begge stått utenfor regjeringssamarbeidet og med konstant fullt trykk på "Listhaug tåkeluren" kritisert alle regjeringer nord og ned uavhengig av farge. Nå vil han med blant de borgerlig i en eller annen "blå blokk" helst med Venstre og de Konservative om de blir mange nok til å danne en blokk. Det radikale Venstre, som er ikke er så radiale som det kan høres ut som, vil han ikke fly med.

Så gjenstår det bare å se om det er det grunnplanet ønsker, et ansvarliggjort Dansk Folkeparti som lider Fremskrittspartiets skjebne og som sykner hen mellom to store partier og kanskje et par tullepartier for å gjøre flertallet levedyktig.

Les mer fra det urolige landsmøtet,