Italia skal ledes av en kvinne

For første gang i historien kan Italai få en kvinne som statsminister.

Italia skal ledes av en kvinne

Den 25. september vender Italia tilbake til sitt normale, det vil si et politiske ustabilt sideleie. Da er det nyvalg ettersom den "unormale regjeringen Draghi" endte sine dager med mistillit i Senatet.

Den som ligger best an til å ta over er en kvinne som leder partiet "Brødre av Italia, Fratellie d'Italia  FdI" og heter Giorgia Meloni og som var med å stifte partiet som er langt ute på høyresiden kun for ti år siden. Hun har selv vært ungdomsminister i en regjering ledet av statsminister Berlusconi.

Hun leder nå en allianse av flere partier hvori inngår, La Liga (Nord) og Forza Italia som er Berlusconis parti, samt noen mindre partier også på høyresiden av italiensk politikk.

I følge meningsmålinger vil de kunne ta 45 prosent av stemmene og dermed skaffe seg et flertall. Melonis parti er det klart største foran de to øvrige.

Opposisjonen, det en gang så mektige sosialistpartiet som nå kaller seg  Demokratene, har 23 prosent nesten det samme som FdI. For øvrig er venstresiden splittet i flere små partiet som ikke tåler synet av hverandre ofte av helt personlig årsaker.

Mario Draghi, eller "Super Mario" som ble tilnavnet da han ledet den europeiske sentralbanken, trakk seg som statsminister to ganger og fikk presidentens tillatelse den siste gangen.

Han følte at han ikke hadde tilstrekkelig støtte blant partiene som utgjorde et slags flertall. Selv var han innsatt som "teknokrat", men ble vel for populær blant hans politiske oppdragsgivere.

I den perioden han fikk sitte ble Italia et land   som både den tyske kansler og den franske president så fordeler av å samarbeid med. Men det er tvilsomt om de to finner det like hensiktsmessig å samarbeide med Signora "Mussolini" Meloni. Bakgrunnen for et slikt navn er at hennes første politiske skritt ble tatt i en alder av 15 år i ungdomsbevegelsen til den italienske sosiale bevegelsen. (Movimento Sociale Italiano) Det partiet  ble grunnlagt etter den annen verdenskrig av tilhengere av diktatoren Benito Mussolini som ble henrettet.

Hun bodde da i en bydel av Roma, Garbatella, som var befolket av illrøde kommunister og folk som var blitt tvangsforflyttet dit da Benito Mussolini gjorde plass til et nytt bysenter ved å rive en del av sentrum. Flere av de nybygde boligene i Garbatella var forbeholdt ansatte i regjeringen deriblant hennes bestefar hvor hun og hennes fraskilte mor bodde. De politiske konfliktene var harde, men hun lot seg ikke skremme til taushet. I dag er hun 45 år og kan bli den første kvinne som blir statsminister i det fortsatt katolske Italia.

Hun har i valgkampen lagt seg noe inn mot sentrum og det har muligens bidratt til den økende oppslutningen.  Den andre  forklaringen er at hennes parti er nesten det eneste som ikke satt med i regjeringen til Draghi. Dermed framstår de som "rene" og helt uskyldige i all den elendighet velgerne måtte mene at de opplever. Det er som i Sverige, Sverigedemokratarna er de eneste som ikke har sittet i regjeringen og dermed skal de gis en sjanse.

Hennes parti tilhører en gruppe i Europaparlamentet som kaller seg "Europas konservative og reformist parti"  hvor også et spansk høyreparti deltar (Vox) og Polens Lov og orden parti er med.

Hun er blitt mer europeisk med årene og støtter landets rolle i NATO og hjelpen til Ukraina i motsetning til Matteo Salvini fra Liga som mener at våpenhjelpen må stoppes.

Dersom hun velges som statsminister bryter hun en viktig kjønnsgrense i Italia.

Da gjenstår bare Vatikanet.