Først tar vi Brussel, etter det tar vi Strasbourg.

Det konservative har fått internasjonale domstoler i vrangstrupen.

Først tar vi Brussel, etter det tar vi Strasbourg.

Først så tok de en brexit (Brussel), nå går de mot Strasbourg. Høyrefløyen i det britiske konservative partiet Tory hviler ikke på de spisse laurbærbladene i brexitkransen. Etter å ha vunnet over Brussel og ikke minst den forhatte EU-domstolen, venter nå kampen mot en annen domstol: Menneskerettsdomstolen i Strasbourg som er en del av Europarådet. De konservative ville ikke finne seg i at lovregler blir vedtatt i Brussel og fortolket av EU-domstolen som ligger i Luxembourg. Nå er det dommerne i menneskerettsdomstolen som kan gripe inn i hva som er lov og rett på de britiske øyer som er falt i unåde.

Det kan høres ut som om en Leonard Cohen sang; First we take Manhatten, then we take Berlin.

Det tragikomiske i denne situasjonen er at det var krigshelten og statsminister Sir Winston Churchill som tok initiativet til opprettelse av Europarådet, lenge før EF og EU var påtenkt. Det skulle bidra til fred og forsoning i det krigsdelte Europa og sørge for at universelle menneskerettigheter skulle kunne håndheves av en internasjonal domstol.

Men ikke lenger for Churchills etterkommere I det konservative partiet. Skepsisen har vært uttalt lenge. Undergravningen av landets forpliktelser føres på en finurlig måte ved. De konservative har sett med lite blide øyne på loven om menneskerettigheter som ble satt ut i livet under en Blair-regjering. Den fikk fort tilnavnet "terrorist-loven" siden den forhindret utvisning av dømte terrorister dersom de hadde familie i Storbritannia. Dermed ble loven en yndet hakke-kylling og det ble ikke bedre da domstolen mente at innsatte fanger skulle ha stemmerett ved valg til Parlamentet.

Nå vil regjeringen oppheve loven og erstatte den med en Lov om rettigheter. Landet skal fortsatt slutte seg til den europeiske menneskerettskonvensjonen, men den skal ikke kunne brukes av britiske domstoler. Dermed håper regjeringen at man kan lettere utvise straffedømte fra landet og stoppe tvangsekteskap.

PS 1: Russland rakk så vidt kappløpet om å melde seg ut av Europarådet før de ble ekskludert. Dermed mister russiske borgere muligheten av å få prøvet sine klagesaker for Menneskerettsdomstolen. Russiske klager har i de siste årene utgjort en betydelig andel av sakene til behandling.

PS 2: For de som husker Nick Farage så har han funnet en ny fanesak etter å ha stått fadder til brexit gjennom sitt parti UKIP, United Kingdom Independence Party. Fra sin stol i Europaparlamentet talte han Brussel midt i mot og fikk presset igjennom en folkeavstemning om medlemskap i hjemlandet. Resten er historie og krigen i Ukraina på toppen av annen varemangel og økte priser gjør situasjonen ikke bedre.

Nettopp det siste, de økte energiprisene har gitt den samme Farage anledning til å starte et nytt populistisk felttog. Slagordet er: Nei til null!

Storbritannia har i likhet med de fleste land undertegnet Paris-erklæring og dermed et mål om nullutslipp av CO2 på et tidspunkt. Det er dette som Farage nå vil velte ved å si at de høye energiprisene  skyldes i hovedsak utslippsmålene. Dersom man kutter målet blir at bra igjen i det ikke lenger så forende kongeriket United Kingdom minus Nord Irland som er en del av EUs indre marked og tollunion.

Så dette blir Boris Johnsons nye krig, denne gang på hjemmebane.