Et samlet Irland eller slutt på brexit?

Skal striden om tollgrense mellom Nord-Irland og UK velte brexit og UK?

Et samlet Irland eller slutt på brexit?

Valget i Nord-Irland, som gjorde at Sin Féin ble det største partiet, kan åpne for en prosess som kan ende med et samlet Irland og dermed slutten på Nord-Irland som en del av Storbritannia eller det kan rive opp brexitavtalen.

Det andre ekstreme alternativet er en oppheving av hele Brexit-avtalen, skal man tro den britiske utenriksministeren Liz Truss.

Intet av det vil skje over natten, men avstemningsresultatene kan peke den vegen.

"Beviskjeden" bak begge hypotesene er litt kronglete. Valget ga for første gang i historien et flertall i nasjonalforsamlingen til det katolske partiet Sin Féin som ønsker samling med Irland. De fikk tre stemmer (27 av 90) flere enn DUP, det demokratiske unionspartiet som ble største ved forrige valg. Langfredagsavtalen sier at provinsen skal ledes av begge partier med samme makt. Sin Féin for nå overta førsteministerposten og DUP får visestatsministeren, omvendt av situasjonen før valget.

Men det blir ingen parademarsj for Sin Féin inn i de tomme regjeringskontorene i Belfast siden taperen Democratic Union Party, i henhold til Langfredsavtalen om fred på øya, må delta i regjeringen. Men det vil de ikke med mindre Nord-Irland protokollen endres. Denne innfører en tollgrense i Irskesjøen i stedet for en landgrense mellom Nord-Irland og Irland.

Det er et ultimatum. Hvis ikke må det bli nyvalg. Det har ført til at den britiske regjeringen har bedte om endringer i Nord-Irland avtalen.  EU har ikke kunne imøtekomme de kravene som den britiske regjeringen anser som nødvendige. Dermed har utenriksministeren Liz Truss truet med å si opp hele brexitavtalen. Inntil dette spørsmålet vil regjeringskontorene i Nord-Irland bli stående tomme.

I Skottland styrket nasjonalistene sin rolle og de vil også ha en folkeavstemning, men det avgjøres i London av regjeringen. Sist sa de nei til selvstyre, men det var før brexit som de stemte mot.

Les mer om valget.

Det var også lokalvalg i hele United Kingdom hvor de konservative gikk tilbake, men mindre enn fryktet. Labour opplevde heller ikke noe valgskred i sin favør. I de kommunale valgdistrikter var det de Liberale og Miljøpartiet som tok flest stemmer fra de konservative.

En liten blomst i knapphullet til Labour var at de vant to erkekonservative kretser i London. Den ene er Westminster hvor alle regjeringsbygningene ligger og den andre var Wandsworth hvor Margareth Thatcher bygde opp sin politiske basis.

Labour lederen Keir Starmer har også tiltrukket seg privat oppmerksomhet i det som har fått tilnavnet "Beergate". Han ble avbildet utendørs med et glass øl i hånden, i god arbeidertradisjon. Problemet var at dette skjedde i samme periode hvor koronaen hadde forbudt den type samlinger. Boris Johnson er bøtelagt for sin "partygate" hvor det ble drukket vin.

Nå har Starmer varslet sin avgang dersom han blir bøtelagt for sin "beergate".