Belgia: Kjernekraften forlenegs 10 år.

Thorsten Katz/AdobeStock Belgia sier ja til atomkraft i ti år til.

Belgia: Kjernekraften forlenges 10 år.

Den belgiske regjeringen vedtok sist uke at to av deres fem atomreaktorer Tihange 3 og Doel 4 skal forlenges med ti år. De er de nyeste av verkene, men det kreves også store investeringer for å gi dem forlenget levetid.

Ulike belgiske regjeringer har drøftet atomkraften i en årrekke og vedtaket nå er et enda et nytt kompromiss. Denne gangen med de grønne som har fått viljen sin imøtekommet gjennoms store satsninger på ikke-fossil energi som vindkraft til lands og vann- og solenergi.

Det har lenge vært opplest at Belgia skulle fase ut atomkraften og lenge var 2023 satt som en sluttdato. Men økte gasspriser og ikke minst krigshandlingene i Ukraina har fått også denne regjeringen på andre tanker. Nå følger Belgia i fotsporene til Frankrike og kanskje Sverige som også forlenger sine verk. Finnland på sin side bygger nytt.

Tyskland derimot ser (fortsatt) ut til å holde fast på å legge ned all atomkraft til tross for gassavhengigheten av Russland. Rett over den tyske grensen for Belgia hvor verkene ligger, protester regjeringen i delstaten Nordrhein-Westfalen mot vedtaket i den belgiske regjeringen. Spørsmålet er om den tyske regjeringen står fast på Angela Merkels krav på full utfasing av kjernekraft, eller om krigens realiteter blir for tyngende.

Uansett så er presset økende. Den tyske  næringsforeningen for atomenergi fikk en ikke overraskende kald skulder fra visekansleren fra partiet De Grønne,  Robert  Habeck. Nå henger det på kansleren selv Olaf Scholz som har fått et åpent brev fra den samme forening. De mer en antyder at det kan bli katastrofalt for land og folk dersom russisk gass og olje forsvinner samtidig med at de atomkraftverkene som fortsatt er i drift, skal stenges.

Den samme Habeck høster kritikk i Brussel for sine frierferder til andre olje- og gassproduserende land som Norge og flere diktaturstater  i Midt Østen. I Norge traff han Gahr Støre som ikke hadde så mye ekstra gass å tilby for tiden.

EU-kommmisjonen, som både under koronakrisen og nå under Ukrainakrisen har fått nye fullmakter til å samordne de 27 EU-landene, har lite til overs for at Tyskland gir seg ut på noe som kan bli en auksjonstur for å skaffe Europa energi uten å ta hensyn til de mindre landene. De likte lite at et mer selvsikkert Tyskland skulle bli et egoistisk "Tyskland først".