Oppsummering av LOs Sommerpatrulje

Oppsummering av LOs Sommerpatrulje

LOs sommerpatrulje i Trøndelag har snakket med over 400 unge arbeidstakere. Av de opplever rundt 40 prosent brudd på Arbeidsmiljøloven.

Under årets sommerpatrulje ble det avdekket manglede arbeidskontrakter og vaktlister, dette spesielt til arbeidstakere under 20 år.

• Dette er ikke bra, alle som er i jobb har krav på arbeidskontrakt. En arbeidskontrakt er en del av din sikkerhet på arbeidsplassen og er med på å sikre dine rettigheter som arbeidstaker, sier ungdomssekretær i LO Trøndelag Martin Morken.

En annen gjenganger er manglende informasjon om verneombud. Hele 17 prosent var ikke kjent med hvem som var verneombud på arbeidsplassen. Årets funn viser at det fremdeles er behov for LOs sommerpatrulje som ble avholdt for 36. år på rad.

• Vi opplever at flere av de unge arbeidstakerene blir glade når vi kommer på besøk, flere av de har lenge vurdert å melde seg inn i LO. Og de setter pris på at vi kommer å opplyser dem om hvilke rettigheter de faktisk har i arbeidslivet. Hvis du vet hva du har rett på, er det også enklere å kreve det, sier Morken.