MÅNEDENS FAKTA: Likestilling anno 2022

MÅNEDENS FAKTA: Likestilling anno 2022

17. november 2022 markeres årets likelønnsdag.

Denne dagen har kvinner jobbet 87,9 % av året, som tilsvarer kvinners andel av menns årslønn. Sammenlignet med en situasjon der kvinner og menn tjener like mye, kan vi dermed si at kvinner jobber gratis fra denne dagen og resten av året.

Kvinner i Norge er overrepresentert blant de lavtlønte, og blant arbeidstakere som forblir
lavtlønte også når de passerer 40 - 50 år. Lønnsgapet mellom kvinner og menn er størst blant de med bachelor og lengre utdanning.

Det er mindre forskjeller i Norge, men likevel langt fra likelønn. Den koordinerte og sentraliserte lønnsdannelsen i Norge, det vi kaller frontfaget, har gitt oss mindre forskjeller enn i andre land. At den konkurranseutsatte industrien går i front og forhandler om lønn som blir normgivende for resten av oppgjørene, er unikt i verdenssammenheng.

MEN veien til likelønn går likevel for sakte. I fjor markerte vi likelønnsdagen den 15. november og i år kan vi lese 17. november i kalenderen. Det er flere av oss som er utålmodige!

LOs regionale utvalg for familie- og likestillingspolitikk i Trøndelag markerer Likelønnsdagen 17. november 2022 med appell og kake på:

• Obs i Steinkjer
  • Dragvoll og Charlottenlund helse- og velferdssenter i Trondheim
  • Opplysningen 1881 AS i Namsos

Her kan du se videoer fra Kvinner i teknikk og håndverk:

Her kan du lese LOs faktanotat om lønnsforskjeller mellom kvinner og menn og årsaker til dette.

LOs regionale utvalg for familie- og likestillingspolitikk i Trøndelag vil hver måned sette lys på oppsiktsvekkende fakta om likestilling.