Likestilling i idretten

Likestilling i idretten

LO er på plass med likestillingsseminar når Nasjonal idrettspolitisk arena (NIPA) avholdes på Brekstad.

En av idrettens viktigste møteplasser er NIPA, som avholdes på Brekstad 1. – 3. september 2022. Her samles norsk idrett for å diskutere idrettspolitiske spørsmål med en visjon om å utvikle idretten inn i fremtiden. LO og LO-forbundet NISO, som er idrettsutøvernes fagforbund, er tilstede og avholder seminaret: Likestilling i idretten – hvor lang tid skal det ta?

LO seminar på NIPA: Likestilling i idretten – hvor lang tid skal det ta?
Tid: fredag 2. september kl. 14:00 – 15:00, kinosalen
Sted: Ørland Kulturhus, Brekstad

Arrangementet er gratis og åpent for alle. Det serveres lunsj kl. 13.15.

Her kan du lese mer om NIPA.

Det skjer mye på likestillingsfronten i idretten, men fortsatt er det lang vei å gå. Utøverne er utålmodige - og lederne mener endringer tar tid. Hvor lang tid skal det ta før menn og kvinner behandles likt i idretten?

Tempoet i endringene har økt kraftig de siste årene. Men forventningene til endringer er store. Er utøverne for kravstore? Er lederne for defensive? Bør ikke media legge til rette for mer balansert dekning av idrett for begge kjønn? Sponsorene som betaler for gildet - hva tenker de? Og ikke minst - hva kan politikerne gjøre for å utjevne forskjellene?

NISO og LO drar opp disse problemstillingene fordi idretten er viktig for samfunnet - og samfunnet er viktig for idretten. Alle i Norge kjenner en jente/gutt som driver med idrett - og som i arbeidslivet, på skolen og på andre arenaer - så forventer vi at alle skal få de samme mulighetene.

Deltakere:

• Cecilie Gotaas Johnsen, styreleder Rosenborg