Bekymret for privatøkonomien?

Bekymret for privatøkonomien?

Mange av oss må gjøre noen grep i privatøkonomien nå - med høye priser på strøm, drivstoff og mat, og en rente som stiger raskt. Er du usikker på hva du kan gjøre for å få kostnadene dine ned?

LO har lang tradisjon for å ta vare på medlemmene i vanskelige økonomiske situasjoner gjennom LOfavør.

Langt flere kommer til å få det trangere økonomisk fremover. Regjeringen sier vi må forberede oss på tøffere tider. Mange har allerede begynt å kutte ned på forbruk, andre har ikke så mye å kutte.

- Er du usikker på hvordan du skal håndtere økonomien fremover, anbefaler jeg deg å ta kontakt med banken din, sier Terje O. Olsson i LOs ledelse. De kan hjelpe med å gå igjennom økonomien din for å se om det finnes løsninger som kan få de månedlige utgiftene ned.

Det finnes muligheter

Vår samarbeidspartner SpareBank 1 hjelper medlemmer som ønsker det med en gjennomgang av hele økonomien sin, for å se hvilke grep en kan ta for å få ned de månedlige utgiftene fremover.

Kanskje kan du få avdragsfrihet på boliglånet ditt en periode? Eller kanskje binde renten (fastrente)? Kanskje har du mulighet til å refinansiere boliglånet ditt? Kanskje kan du kvitte deg med dyre forbrukslån eller kredittkortgjeld med høye renter, og heller betale ned disse ved å øke boliglånet ditt til en langt lavere rente?

Personlig rådgivning gjennom LOfavør

- Gjennom LOfavør har du tilgang til personlig økonomisk rådgivning hos dyktige rådgivere i SpareBank 1. Rådgiverne er innstilt på å finne tilpassede løsninger for medlemmer som kommer i en vanskelig økonomisk situasjon. Bankene ønsker å hjelpe, og anbefaler å ta kontakt så tidlig som mulig, før de økonomiske problemene vokser og føles uhåndterlige, avslutter Olsson.