Tillitsvalgtprisen 2023

Mann som har vunnet pris
Arne Otto Rogne

Tillitsvalgtprisen 2023

Regionkonferansen i Møre og Romsdal deler ut en tillitsvalgtpris en gang i året. Å være tillitsvalgt er stort ansvar, veldig givende, og i mange tilfeller ganske krevende. Vi har mange tillitsvalgte som fortjener heder og å bli sett for den innsatsen de legger ned for sine medlemmer.

I år kom det inn 8 veldig gode forslag på hvem som skulle få tillitsvalgtprisen for 2023. En jury bestående av Geir Ole Kanestrøm fra Fagforbundet, Anita Oterhals fra LO i Romsdal og Runa Busch fra IE/FLT, med Regionleder Kari Hoset Ansnes som tiltredende.

Prisen er, i tillegg til heder og anerkjennelse, et kunstfat som er laget av Geir Morten Karlsen. Det er motiver fra gamle arbeiderplakater som er sandblåst inn i glasset. Disse fatene har fulgt oss i snart 20 år. Nå har fatet fått en liten oppdatering i designet, men er fortsatt et vakkert fat, som vi håper mottakerne vil vise frem.

Hvem er vinneren av prisen?

Vedkommende er utdannet tømrer, men startet i arbeidslivet som linefisker og bussjåfør, før han startet jobben på et skipsverft. På slutten av 90 tallet ble han klubbleder, og noen år etter ble han konserntillitsvalgt. Skipsverftet startet som en del av Aker Yards, så STX og nå Vard. Prisvinneren har sittet i styrene til alle 3, og sitter fortsatt i styret til Vard. Han har vært aktiv i Fellesforbundet, både lokalt i avdelingen og nasjonalt, og han har vært med i både regionråd og Representantskap i LO.

Han har jobbet, og jobber fortsatt med saker som er veldig viktige for skipsverftbransjen, og jobbet aktivt mot sosial dumping, noe som bidro til allmengjøring av deler av verkstedsoverenskomsten. Videre har han hovedansvaret for opprettelsen av den nye Skipsverftgruppa som det ble vedtatt på Fellesforbundets Landsmøte.
Der blir det faste møter med tillitsvalgte fra alle verftene i hele landet.
Han har også sittet i kommunestyret for Haram Arbeiderparti i en periode.
Etter denne beskrivelsen er det nok flere som allerede skjønner hvem som får prisen.

Vi gratulerer Arne Otto Rogne med tillitvaltprisen 2023.

blobid1.jpg