Et godt lønnsoppgjør i industrien

Bilde av en ung lærling i industrien

Et godt lønnsoppgjør i industrien

Fellesforbundet har sikret kjøpekraft for brede grupper arbeidstakere og sørget for et godt utgangspunkt for resten av oppgjørene.

Lønnsoppgjøret 2024

Sju kroner i generelt tillegg og 3,50 kroner i lavlønnstillegg, det er resultatet etter årets forhandlinger i industrien. Totalt er rammen etter årets oppgjør anslått til 5,2 prosent. Med en anslått prisstigning på 4,1 prosent i år, ligger alt an til økt kjøpekraft for store grupper i år.

- Vurderinger rundt rammen fra hovedoppgjøret 2024 (pdf)

– Oppgjøret i industrien er et godt oppgjør. Fellesforbundet har sikret økt kjøpekraft for brede grupper og bidrar til å gjøre økonomien litt enklere for mange av våre medlemmer, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Etter år med høy inflasjon og et stadig tøffere rentenivå var økte lønninger det aller viktigste for våre medlemmer. Med gode tider i store deler av næringslivet, var det derfor rom for et godt lønnsoppgjør. Det var kjernen da LO vedtok rammene for lønnsoppgjøret 2024 under representantskapsmøtet i Oslo.

– Tariffoppgjøret er ikke over når industrien er ferdig. Nå skal forbund over i alle deler av arbeidslivet forhandle med sine motparter, sentralt og lokalt. Fellesforbundet har sørget for et godt utgangspunkt for de tariffoppgjørene som følger etter, legger LO-lederen til.

- Les også: Oversikt over forhandlingsdatoer

Et av Fellesforbundets hovedkrav i oppgjøret er en etter- og videreutdanningsreform for fagarbeidere. Det har partene blitt enige om, og regjeringen vil bidra aktivt for å få på plass en slik reform.

Målet er å sikre kompetanse til omstilling, det grønne skiftet, teknologiutvikling og konkurransekraft.