LO-advokat_Imran_Haider_så_allerede_i_fjor_at_Nav_ikke_hadde_rett_til_å_straffe_folk_for_å_ta_med_trygden_til_et_EU-land

Foto: Gorm Kallestad/NTB Scanpix

NAV-Skandalen: Intervju av LO-advokat i Morgenbladet

«LO-advokat Imran Haider så allerede i fjor at Nav ikke hadde rett til å straffe folk for å ta med trygden til et EU-land», skriver Morgenbladet (nr. 43 2019).

LO-advokatene

Følg LO-advokatenes gruppe på Facebook. Be om å bli medlem, og få informasjon om nye innlegg direkte i din egen FB-feed.

Morgenbladet har et aktuelt intervju med LO-advokat Imran Haider om NAV skandalen. Haider mener årsakene til skandalen kan være sammensatte; dels juridiske og dels politiske.

For lite kunnskap om trygde- og EØS-reglene

Haider har undervist i trygderett på universitetet. Han har også omtalt EU- forordningen i sin doktoravhandling og er godt kjent med forordningen. Han mener dommerne, påtalemyndighet og forsvarere i for stor grad, og litt for ukritisk har lagt til grunn NAV sin forståelse av reglene. Han mener det er en menneskelig faktor i dette, som også må forstås i lys av at jurister flest har liten kunnskap om trygde- og EØS-reglene. Dette i motsetning til NAV som forutsettes å være ekspertene på dette området.

Haider mener utgangspunktet for hele skandalen er at kunnskapen om EØS-avtalen har vært for dårlig i alle ledd, og at forordningen også kunne vært tatt inn i loven på en klarere måte.

Både juridisk og politisk årsak til skandalen

Haider antyder at saken også kan ha et politisk element, og viser til at debatten om trygdereglene i stor grad har vært preget av en diskusjon om trygdeeksport og norske levekostnader. Han utelukker ikke at dette i noen grad kan ha smittet over på den rettslige forståelse, og viljen til å gå inn i enkeltsakene i de ulike ledd.

Bilde: faksimile Morgenbladet

70123732_146434643394470_7735871261334568960_o (1).jpg