Kvinne gjengjeldte ikke sjefens tilnærmelser - fikk oppsigelse

Kvinne gjengjeldte ikke sjefens tilnærmelser - fikk oppsigelse

Tilkjent 800 000 kr i erstatning av retten

LO-advokatene

Er du medlem av LO-advokatenes Facebook-gruppe? Takk for at du deler innlegg og inviterer dine Facebook-venner til gruppa!

Sjefen var betatt og forelsket

Rett før jul avsa Vestfold tingrett dom i en sak hvor sjefen var betatt og forelsket i en kvinnelig kontormedarbeider. Han gjorde flere tilnærmelser, men kvinnen ga beskjed, først muntlig og senere på tekstmelding, at hun ikke gjengjeldte sjefens følelser.

Kvinnen opplevde da at hennes rett til fleksitid og hjemmekontor ble begrenset, senere ble hun permittert i 6 måneder, før hun til slutt fikk oppsigelse - begrunnet med nedbemanning.

Handel og Kontor imøtegikk oppsigelsen og varslet om det de mente var kritikkverdige forhold. Bare 40 minutter senere bestred arbeidsgiver også kvinnens sykmeldinger. I tillegg foretok arbeidsgiveren, uten forhåndsvarsel, trekk i lønn og han rutet om kvinnens epost til seg selv.

Ulovlige gjengjeldelser

Arbeidsgiver/sjefen kunne ikke sannsynliggjøre at noen av handlingene hadde saklig grunn og retten kom til at forholdene var å betrakte som ulovlige gjengjeldelser, jf. arbeidsmiljøloven kapittel 2 A. Saksbehandlingen var også kritikkverdig og omrutingen av arbeidstakers epost var i strid med personvernlovgivningen.

Oppsigelsen ble kjent ugyldig

Arbeidsgiver ble dømt til å erstatte kvinnen påført og fremtidig lønnstap med kr 637 868, inkl. kr 82 116 for tap ved ulovlig permittering. I tillegg ble kvinnen tilkjent oppreisningserstatning for «tort og svie» med kr 175 000; og fulle saksomkostninger.

LO-advokat Yvonne Pedersen bisto kvinnen og Handel og Kontor i saken. Dommen er enstemmig.