Fredagens gjesteskribent - Per Østvold

Linjegods-streiken i 1976

Fredagens gjesteskribent hos LO-advokatene

Per Østvold  er mangeårig leder i Norsk Transportarbeiderforbund, nesten ferdig utdannet jurist, og en av få, kanskje den eneste, som har vært både dommer og domfelt i Arbeidsretten.

LO-advokatene

Følg LO-advokatenes gruppe på Facebook. Be om å bli medlem, og få informasjon om nye innlegg direkte i din egen FB-feed.

Østvold har skrevet ukens gjestekommentar på LO-advokatenes Facebookside/blogg. Han skriver humoristisk  om LO og NHO, om  havnekonflikter,  om vitner  med begynnende demens, og arbeidet som dommer. I kjent stil deler han ut stikk, til venstre og høyre, som i omtalen av Arbeidsretten: En domstol som «klarer å komme frem til en ønsket løsning,  selv om resultatet ikke så lett lar seg forene med avtalens ordlyd».

Det er sjelden at dommere i Arbeidsretten har vært  så  åpenhjertig som det Østvold er i dette innlegget, som  du kan  lese i morgen (fredag 16.10)  - på LO-advokatens Facebookside/blogg.

Bildet er fra Linjegods-streiken i 1976, da Per Østvold og andre  streikevakter ble satt på glattcelle. Dette  var også  første gang den nyetablerte spesialavdelingen i politiet,  terrorpolitiet,  gikk til aksjon.