Hydrogen – en utslippsfri løsning for framtiden

Audio und werbung/Shutterstock/NTB

Hydrogen – en utslippsfri løsning for framtiden

Klimaet er i endring og det haster å finne gode løsninger for framtiden. Vi skal nå ambisiøse klimamål, samtidig som vi skal skape gode industriarbeidsplasser. Utvikling og eksport av hydrogen er en viktig del av løsningen.

Klima, miljø og natur

14. mars inviterte LO og NHO til seminar om hydrogen. I tillegg til de to største organisasjonene i arbeidslivet, var både Norges og Sveriges næringsminister på scenen, sammen med statsminister Jonas Gahr Støre og store industriarbeidsplasser.

Hvorfor er hydrogen viktig?

Hydrogen er overalt. Sola vår, som er forutsetningen for livet på jorda, består av to tredjedeler hydrogen. Det er plass til enorme mengder energi i hydrogen og når vi forbrenner den, blir den til vann.

Det betyr at med hydrogen som energibærer og drivstoff, kan vi fjerne alle utslipp i forbruksleddet også der vi ikke kan elektrifisere direkte. En viktig del av løsningen på vårt økende energibehov og overgangen til nullutslippssamfunnet.

EUs målsetning om omstilling til hydrogen var ambisiøs allerede før Russland invaderte Ukraina. Behovet for alternativer til russisk olje og gass er og vil forbli enormt. Produksjon av grønt hydrogen alene kan bety 10-20 milliarder i omsetning for norske bedrifter allerede i 2030. I 2050 er det estimert at omsetningen for norske bedrifter kan bli 70 til 300 milliarder kroner.

Utslippsfritt hydrogen

Produksjon av utslippsfritt hydrogen og ammoniakk krever enormt med fornybar kraft. Det har vært Norges store fortrinn i over 100 år og forblir en forutsetning for at vi skal klare å etablere en ny grønn kompetanseindustri på det norske fastlandet, som vil gi Norge eksportinntekter, arbeidsplasser og bidra til grønn omstilling og politisk stabilitet og sikkerhet i Europa.

Her kan du lese mer om hvorfor hydrogen løftes fram som en viktig del av løsningen!

I Hans-Christian Gabrielsens minne

LO-leder Hans-Christian Gabrielsen, som gikk bort i mars 2021, ønsket sterkt å arrangere et faglig seminar om hydrogen, i samarbeid med NHO. Han var svært opptatt av samarbeid og dialog, både i Norge og utover landegrensene. Gabrielsen gikk bort før seminaret ble en realitet, men seminaret 14. mars i år ble gjennomført i hans minne.

Pressetelefon

Vår pressevakt treffes på telefon og er døgnbemannet for presse

E-post: presse@lo.no