LO har sendt brev til Iran

LO er dypt bekymret for utviklingen av menneskerettighetssituasjonen i Iran etter at Mahsa Aimini døde etter å ha blitt arrestert av moralpolitiet i landet.

LO ber Iran stanse overgrepene mot sivile etter Mahsa Aminis død

LO er dypt bekymret over forverringen av menneskerettighetssituasjonen i Iran etter drapet på Mahsa Amini. I et brev til Ayatollah Khamenei ber LO-leder Peggy Hessen Følsvik om å stanse overgrepene mot sivile.

Internasjonalt

LO fordømmer det iranske regimets brutale overgrep mot sivile etter de nasjonale protestene som brøt ut etter drapet på Mahsa Amini. I brevet som er datert 28.september og sendt til Irans leder Ayatollah Sayyid Ali Hosseini Khamenei uttrykker LO-leder Peggy Hessen Følsvik dyp bekymring for det iranske folk.

The Norwegian Confederation of Trade Unions representing more than 970.000 workers in Norway, condemns the Iranian government`s brutal suppression of the nationwide protests sparked by the police's murder of Mahsa Amin. (...) We fear for the safety of the protesters and are deeply concerned by the deterioration of the situation of human rights in the Islamic Republic of Iran, står det i brevet til Khamenei.

Les hele brevet til Irans leder Ayatollah Khameni fra Peggy Hessen Følsvik nederst i saken.

Døde i politiarrest

22 år gamle Mahsa Amini var på ferie i Teheran med familien sin da hun ble arrestert av Irans moralpoliti som sørger for at den strenge kleskoden for kvinner overholdes. Kleskoden innebærer at alle kvinner, uansett nasjonalitet og religion, dekker til håret og halsen.

Tre dager etter pågripelsen døde Amini i politiarrest. Politiet hevder at hun døde av et hjerteinfarkt, mens vitner forteller at Amini skal ha blitt banket opp og torturert i bilen.

DØDE: Mahsa Amini ble pågrepet av moralpolitiet og døde i politiarrest.

Frykter for menneskerettighetssituasjonen

Store protester har brutt ut over hele Iran etter den dramatiske hendelsen, med økende politivold og brutale maktovergrep mot sivile. Mange mennesker har blitt drept og flere er skadet.

LO frykter for sikkerheten til demosntrantene og er dypt bekymret for utviklingen av menneskerettighetssituasjonen i Iran.  Vi motsetter oss all urettferdighet, undertrykking og diskriminering, og ber derfor det iranske regimet stanse alle overgrep mot sin egen befolkning:

The Iranian and Norwegian labour movements and independent workers’ organizations are firm
defenders of equality and oppose the imposition of any forced and compulsory hijab and all other
injustices and discrimination against women and other oppressed people in Iran.

LO støtter kravene fra sivilsamfunnet, uavhengige fagforeninger og demonstrantene i Iran for å oppheve av alle urettferdige og undertrykkende lover som nekter kvinner grunnleggende rettigheter.

Brevene leses av fengslede aktivister

- Internasjonal solidaritet og protestbrev fra LO-Norge and andre internasjonale organisasjoner er oppmuntrende, moralsk styrkende og fungerer som et lys i mørke for oss som sitter i iranske fengsler for å ha forsvart arbeidstaker- og menneskerettigheter i Iran,» sa  Reza Shahab fra Syndicate of Workers of Tehran and Suburbs Bus Company da han besøkte LO i 2018.

Han har brukt mesteparten av livet sitt bak murene i iranske fengsel siden 2010, og sitter nå igjen innsperret i den beryktede Evin-fengslet i Iran.

Brevene blir oversatt til farsi/persisk og sendt via iranske aktivister til Iran.