Affadin ble fengslet uten rettssak

FENGSLET: Fagforeningsleder Affiadin Mammadov sitter fengslet i Aserbadjan.

Affiadin ble fengslet uten rettssak

Fagforeningsleder Affiaddin Mammadov har blitt fengslet og torturert i Aserbadjan. LO støtter aktivistene med advokathjelp.

Internasjonalt

Lederen av Workers’ Desk Trade Unions Confederation i Aserbajdsjan, Afiaddin Mammadov, ble arrestert i Baku i Aserbajdsjan i begynnelsen av august.

Han fikk 30 dagers fengsel uten rettsak.

Arrestasjonen føyer seg inn i rekken av en rekke arrestasjoner fra myndighetene den siste tiden, der fagforeninger og sivilsamfunnsorganisasjoner har blitt slått hardt ned på.

Så langt i august har tre fagforeningsmedlemmer blitt arrestert på brutale vis av politiet.

Et fjerde fagforeningsmedlem har trukket seg fra alle verv som følge av politiaksjonene. Årsaken er at han mener det er for farlig å drive fagforeningsvirksomhet i Aserbadjan.

Torturert i varetekt

Affiadin gikk til sultestreik i protest mot kjennelsen samme dag som han ble arrestert.

Ifølge Ahmad Mammadli, formann i demokratibevegelsen Democracy 1918, ble Mammadov torturert mens han satt i varetekt. Dette er tredje gang han er blitt arrestert for ulydighet mot politiet og hooliganisme på under et år.

En annen aktivist, Elvin Mustafayev, som er medlem i samme fagforening, ble arrestert 4. august. Han fikk i mars 25 dagers fengsel uten rettsak for ulydighet mot politiet.

Både Mammadov og Mustafayev ble arrestert etter å ha deltatt i protestaksjoner for bedre arbeidsrettigheter til plattformarbeidere som leverer mat gjennom app-er som Wolt.

Protesterer mot korrupsjon

Arbeidstakerrettigheter står svakt i Aserbajdsjan, og lovfestede rettigheter overholdes ofte ikke av politi og myndigheter som er satt til å håndheve dem. Korrupsjon er utbredt.

Afiaddin Mammadov har protestert mot korrupsjon og tilsidesettelse av arbeidstakerrettigheter i en årrekke. Arrestasjonen er et alvorlig angrep på ytringsfrihet og forsamlingsfrihet, og setter hans helse i fare. Mammadovs advokat Zibeyda Sadigova ble ikke informert om tidspunktet for rettsaken, og fikk ikke representert Mammadov i retten.

Dette er et grovt brudd på hans rettsikkerhet.

2500 arbeidere uten jobb

Affiadin og de arresterte er med i Worker Table Union Confederation, en paraplyorganisasjon for fagforeninger i landet. Organiasjonen ble dannet i marsj 2022 for å forsvare arbeidstakerrettighetene til de 2500 plattformarbeiderne som leverer mat.

Myndighetene har svart med å møte kravene med arrestasjoner og politiaksjoner. Forrige uke opptrappet konflikten seg, da myndighetene i landet valgte å tilbakekalle lisensen til Wolt. Dermed står 2500 plattformarbeidere som leverer mat nå uten jobb.

LO støtter Affaidin Mammadov og Elvin Mustafayey med med juridisk hjelp. De to fagforeningsmedlemmene sitter begge fengslet i Baku.

Workers Desk Trade Union Confederation

Workers’ Desk Trade Unions Confederation ble startet av aktivister i 2022 som et alternativ til den regjeringstro «Confederation of Trade Unions of Azerbaijan».

Kim Thomas Sivertsen

Rådgiver Europa