Fortsatt lang vei til likestilling i idretten

Erlend Hanstveit, forbundsleder i NISO, og Sandra Åberg Kristiansen, leder i El og IT ung, på Norsk Idrettspolitisk arena (NIPA).

Fortsatt lang vei til likestilling i idretten

Det skjer mye på likestillingsfronten i idretten, men fortsatt er det lang vei å gå. Utøverne er utålmodige - og lederne mener endringer tar tid. Hvor lang tid skal det ta før menn og kvinner behandles likt i idretten?

Et likestilt arbeidsliv

Tempoet i endringene har økt kraftig de siste årene. Men forventningene til endringer er store. Er utøverne for kravstore? Er lederne for defensive? Bør ikke media legge til rette for mer balansert dekning av idrett for begge kjønn? Sponsorene som betaler for gildet - hva tenker de? Og ikke minst - hva kan politikerne gjøre for å utjevne forskjellene?

Store lønnsforskjeller mellom menn og kvinner i idretten

I dag tjener kvinner i gjennomsnitt 86 prosent av det menn tjener i Norge. I norsk toppfotball tjener kvinner i gjennomsnitt mindre enn 20 prosent av det menn tjener.

NISO og LO er opptatt av disse problemstillingene fordi idretten er viktig for samfunnet - og samfunnet er viktig for idretten. Alle i Norge kjenner en jente/gutt som driver med idrett - og som i arbeidslivet, på skolen og på andre arenaer. Vi forventer at alle skal få de samme mulighetene.

Alle skal ha de samme mulighetene

Erlend Hanstveit, forbundsleder i NISO, var glad for å ha LO med når temaet ble løftet på Norsk Idrettspolitisk arena (NIPA) denne uka.

– Vi er avhengig av å synliggjøre utfordringer og finne løsninger som bygger på avtaleverk i andre bransjer, samtidig som idretten må finne sin egen vei i et stort internasjonalt marked, sier Hanstveit. – Derfor styrker det vårt arbeid å ha LO i ryggen.

NIPA ble arrangert for første gang i 2021. LO og NISO arrangerte også da debatt om likestilling i idretten.

– Noe har faktisk gått noen museskritt framover, f.eks. i kvinnefotballen som har fått et internasjonalt gjennombrudd mediemessig dette året, sier Hanstveit.

I debatten fredag 2. september deltok blant andre Becca Roux fra Denver, direktør i U.S. Women's National Team Players Association. Hun presenterte hvordan de jobbet for å sikre likelønn blant mannlige og kvinnelige fotballspillere i USA, også av internasjonale premiepenger. – Det er et mål for oss å få til også i Norge, sier Hansetveit.

«Like muligheter» - for mer likestilling i idretten

I debatten deltok også Marianne Aasland fra «Like muligheter», et samarbeidsprosjekt for mer mangfold i idretten og Sandra Åberg Kristiansen, leder i El og IT ung og mottaker av LOs likestillingspris 2022.

Sandra Åberg Kristensen mener man kan trekke paralleller mellom hvordan USAs kvinne- og herrelandslag velger å fordele inntjente midler og det å jobbe akkord i elektrikerbransjen. Og mener at ordningen fra USA sånn sett ikke er så revolusjonerende og vanskelig som enkelte skal ha det til. – At det skal være så vanskelig å få til likelønnsordninger i idretten handler derfor mest om vilje, mener hun.

På spørsmål om hva som skal til for å skape endringer er Sandra enig i at kvinnelige spillere må engasjere seg, slik hun sjøl og andre kvinner gjør i sin bransje, men det er desto viktigere at de som sitter med makta, ofte menn, også må engasjere seg i dette.

Sandra ser mange likheter mellom idretten og byggebransjen. Dette vitner om at likestilling er ei strukturell utfordring i samfunnet der alle må bidra for å få til ei endring, avslutter hun.

– Å se sammenhenger, lære av hverandre og etablerer konstruktive samarbeid er viktig for et mer likestilt arbeidsliv, også i idretten, avslutter Hansetveit.