Boligpolitikken øker forskjellene mellom by og bygd

Adobe Stock

Boligpolitikken øker forskjellene mellom by og bygd

Fredag førstkommende blir det frokostmøte om bolig. En ny studie viser hvordan distriktene taper, og hvordan boligpolitikken skaper en sterk og økende ulikhet mellom by og bygd.

Boligpolitikk

Frokostmøtet starter klokka 08 fredag. Du kan følge møtet digitalt på Facebook, på www.lo.no,  eller møte opp på Laboratoriet i 3. etasje på Kulturhuset i Oslo.

«Alle vet jo det»: At boligprisene «går bananas». At stadig flere ikke har mulighet til å kjøpe bolig, uten hjelp fra mor og far. At de som kom tidlig inn i «boligmarkedet», ble rike. I byene. Det har vært langt mindre søkelys på utviklingen i distriktene: Der er boligprisene så lave at boligbygging har stoppet opp med påfølgende boligmangel. I tillegg har boligpolitikken skapt en historisk formuesulikhet mellom by og land i Norge. Det samme skjer i hele Vesten.

Den store nye geografiske ulikheten har stort sett vært taus: Media – og boligbransjen – har hatt et ensidig fokus på prisutviklingen i byene. I takt med en deregulert boligpolitikk er boligdiskursen flyttet fra boligpolitikk til boligmarked. For mange – og særlig unge, tas dagens boligpriser for gitt. Bente Aasjord og Alexander Berg-Erichsen har gjort en studie for Kommunekonsult AS, som viser inngående hvordan boligprisene og formuesulikheten mellom by og land i midt- og Sør-Norge øker eksponentielt. Boligpolitikken rammer distriktene hardt, både økonomisk og sosialt – og neste generasjon.

Program:

• 08-08.30: Kaffe og lett frokostservering
  • 08.30 - 08.50: Innledning om bolig og ulikhet ved Fagforbundet
  • 08.55 – 09.05: Kommentar fra boligpolitisk talsperson i AP, Siri Gåsemyr Staalesen
  • 09.05 – 09.45: Samtalepanel moderert av LO, Liv Anna Lindman, rådgiver på boligpolitikk i LO

• Marianne Hansen Nordli, professor i sosiologi ved Universitetet i Oslo

• Hannah Gitmark, nestleder i tankesmien Agenda

• Alexander Berg-Erichsen, Fagforbundet

• Siri Gåsemyr Staalesen, Arbeiderpartiet

• 09.40-09.45: Avslutning og mingling.