Når Bransjeprogram sykehjem nå får selskap av hjemmetjenesten vil det gi et kraftig løft for det forebyggende arbeidsmiljøarbeidet i begge bransjer. Sammen bidrar vi til at arbeidsdagen blir bedre for alle på jobb og at sykefraværet går ned.
Hjemmetjenesten løfter forebyggende arbeidsmiljøarbeid
Hjemmetjenesten blir nå en del av bransjeprogrammet for sykehjem under IA-avtalen.
Gjennom relevante kurs og opplæringsmateriell tilpasset utfordringene ansatte i sykehjem og hjemmetjeneste står i hver dag.
Programmene er et samarbeid mellom staten og partene i arbeidslivet, som selv har ansvar for å utvikle og gjennomføre tiltakene.
Med det blir det nå hele 11 bransjerettede programmer under IA-avtalen. IA-avtalen er en nasjonal satsing der alle arbeider for å få ned sykefraværet gjennom å skape et godt arbeidsmiljø på jobb.
Forebyggende arbeidsmiljøarbeid er avgjørende
Arbeidsmiljøet har stor betydning for både helse og trivsel. Det handler om de fysiske, organisatoriske og psykososiale forholdene på arbeidsplassen. Hvordan en planlegger, organiserer og gjennomfører arbeidet kan ha forebyggende virkning. Et godt arbeidsmiljø gir trygghet, trivsel og mulighet for utvikling – og er avgjørende for å forebygge sykefravær og frafall.
Bare i hjemmetjenesten oppgir hele 2 av 5 at sykefraværet henger sammen med jobben. Ansatte i både sykehjem og hjemmetjenesten er utsatt for dobbel belastning, både fysisk og emosjonelt. De skal både løfte tungt og samtidig gi av seg selv til mennesker i en sårbar livsfase.
Et godt partssamarbeid rundt disse problemstillingene kan bidra til å forebygge. LO jobber for at partene på alle arbeidsplasser i Norge sammen skal skape et bedre arbeidsmiljø – til beste for alle ansatte og for å få ned sykefraværet.
Kartlegginger gjort av Statens arbeidsmiljøinstitutt (STAMI) viser hvilke utfordringer og risikoer som er vanligst å finne i hjemmetjenesten. Her dokumenteres det at arbeidsmiljøet har stor betydning for helse og sykefravær. Les mer hos STAMI.
Sykehjem og hjemmetjeneste, hånd i hånd
Bransjeprogram Sykehjem har allerede utviklet flere veldig relevante kurs og opplegg for tillitsvalgte, ledere, verneombud og ansatte i sykehjem. Disse er gratis og åpne for alle som ønsker.
Tiltakene som er utviklet for sykehjem er Stødig lederskap, Kurs i rolleforståelse og partssamarbeid, og Oss og vårt. Fremover skal disse også testes ut i hjemmetjenesten. Målet er å finne ut hva som fungerer, hva som må tilpasses, og hvilke behov hjemmetjenesten har som ikke dekkes av eksisterende tiltak. Arbeidet er igang, med tjenestedesign, observasjon og dybdeintervjuer for å forstå enda bedre hverdagen til de som jobber der.