Søndagsfri

Johner / NTB

Å beholde søndagen som felles fridag

Det er noe med dagene du har fri samtidig med andre. Søndag er en sånn dag. LO vil at flest mulig skal kunne bruke søndagen på alt annet enn jobb.

Valg 2021

Fri sammen. Fri til å være med venner og familie. Til å være alene. Til å gjøre alt eller til å gjøre ingenting. «Søndag er annerledesdagen», sier LO-forbundet Handel og Kontor, som blant annet har butikkansatte som medlemmer. Og sånn vil vi at det skal fortsette å være.

Falsk valgfrihet

Valgfrihet er et honnørord på høyresiden i norsk politikk. Men det er fint lite frihet i politikken som skjuler seg bak ordet. For hva tror du skjer hvis det blir åpnet for flere søndagsåpne butikker? Hvis én butikk velger åpne dører, vil andre butikker rundt måtte følge etter. Det vil økt konkurranse sørge for. Og hvis butikken ligger i et kjøpesenter, er det senteret som bestemmer åpningstidene. Så mye for valg. Så mye for frihet.

Det er heller ikke bare butikkansatte som vil måtte gi opp sin ene fridag i uka. Noen må vaske butikken. Noen må bake brødene som skal selges. Noen må levere varene. For det er flere enn du tror som må virke sammen for at en butikk skal kunne holde åpent.

Ikke lønnsomt

Erfaringer fra andre land viser at det heller ikke er lønnsomt å ofre søndagen: Folk har ikke mer penger å handle for. Lønns- og driftsutgifter øker. Og matvarer kan ende med å bli dyrere.

LO fortsetter å jobbe for å beholde søndagen fri. Det gjør og partiene som er på lag med arbeidsfolk. Fordi vi vet verdien i å ha én dag i uka fri sammen.

Bli med på laget for et mer rettferdig Norge. Nå er det arbeidsfolks tur.