Innleie

Illustrasjonsfoto: Dmitry Bunin/Shutterstock/NTB scanpix

Trygghet er å vite at du har jobb neste måned

Hvis du kunne velge, hva synes du høres best ut for deg? Å være i et godt arbeidsliv, med faste og trygge jobber – eller å være løsarbeider som sendes rundt fra bedrift til bedrift, uten å vite om du har en jobb å gå til rundt neste sving?

Valg 2021

Bruken av innleid arbeidskraft har eksplodert i mange bransjer. Hvis du er innleid, er du ansatt i et selskap, men du leies ut til andre selskaper. Fra oppdrag til oppdrag. Det skaper ikke den tryggheten og forutsigbarheten i hverdagen vi alle trenger - tvert imot.

Innleie fortrenger faste ansettelser

Faste ansettelser er selve grunnmuren i norsk arbeidsliv. Å være fast ansatt betyr at du vet at lønna tikker inn på konto hver måned. Faste, hele stillinger gjør oss mer motiverte på jobb, mer kompetente og det gjør at vi møter omstilling på en bedre måte. Arbeidsgiver satser mer på faste ansatt, enn hvis du bare er innom på et oppdrag. For å ikke snakke om hvor mye bedre arbeidsmiljøet blir, når du kjenner kollegaene du jobber skulder ved skulder med.

Mer midlertidighet skaper ikke flere jobber, bare flere utrygge jobber

En fast og hel stilling er den viktigste forutsetningen for å kunne brødfø deg selv og familien. I det ligger det godt likestillingspolitikk. I dag er alt for mange, fortrinnsvis kvinner, tvunget til å sette sammen små brøkstillinger for å få arbeidsuka til å gå opp. Derfor mener LO at retten til heltidsstillinger må styrkes.

Bli med på laget for et mer rettferdig Norge. Nå er det arbeidsfolks tur.