Fagforeningsfradraget

Foto: Kristel Van den Broeck

Regjeringen har gjort det dyrere for deg å være fagorganisert

Hvordan hadde Norge sett ut uten en sterk fagbevegelse? Hva hadde da skjedd med lønna di hvis du ble syk? Hvem skulle hjulpet deg hvis sjefen din ikke ivaretok sikkerheten din? Et organisert arbeidsliv er et trygt, anstendig og rettferdig arbeidsliv.

Valg 2021

Det er mange grunner til å være medlem i en fagforening. Du får avtalefestet lønn og arbeidstid. Du trygges i hverdagen med gode forsikringsordninger. Men ikke minst trygges du på jobb. Du har tillitsvalgte og et felleskap av 970 000 LO-medlemmer i ryggen, hvis det viser seg at sjefen driver med skittent spill.

Og så er du med på å gjøre LO til en sterk stemme for et trygt og rettferdig arbeidsliv og et samfunn der alle har like muligheter til utdanning, helse og andre velferdstjenester. Et rettferdig samfunn hvor alle har muligheter til å bidra.

Høyresiden gjør det dyrere å være fagorganisert

Når du betaler kontingent til din fagforening, har du rett til et skattefradrag på 3 850 kroner. Dette er en viktig ordning, som gjør at flere både vil og har råd til å være fagorganisert.  Og flere fagorganiserte og sterke organisasjoner, vil virke som et vern om det norske arbeidslivet.

Fradraget bidrar ikke bare til å øke organisasjonsgraden. Også økt produktivitet i bedriftene og økt lønnsvekst er dokumenterte effekter av dette økonomiske verktøyet.

Faller i verdi med dagens regjering

Under Erna Solberg som statsminister, har fagforeningsfradraget falt i verdi hvert år. Det er kanskje ikke så rart at en regjering som mener det er viktig å «anerkjenne at mange arbeidstakere velger å være uorgansiert», også velger å gjøre det dyrere for arbeidsfolk å være organisert.

Men er det ikke litt rart at du kan trekke fra 50 000 kroner på selvangivelsen om du gir penger til Ronald McDonald Charities i Latvia, eller Norsk Huskattforening, men bare 3 850 kroner hvis du betaler kontingent til en fagforening?

Men sånn er det heldigvis ikke alle partier som ønsker å ha det.

Bli med på laget for et mer rettferdig Norge. Nå er det arbeidsfolks tur.