ABE-kutt

Foto: Maskot/Anders Bergstedt

Velferdsstaten vår blir dårligere av regjeringens kutt

Norge har en svært effektiv offentlig sektor. Hvorfor Erna Solberg og hennes regjeringen i åtte år har valgt å kutte nettopp her, er uforståelig. Det går utover tjenestene til bedrifter og det går utover deg som innbygger

Valg 2021

Regjeringa kaller det «avbyråkratiserings- og effektiviseringsreformen (ABE)». Vi kaller det blinde ostehøvelkutt. Budsjettene til viktige statlige etater, som NAV, Folkehelseinstituttet, Fengselsvesenet, domstolene, politiet, og sykehusene, kuttes jevnt over med den samme prosentsatsen.

Flate kutt som dette betyr at regjeringa ikke gjør noen prioriteringer av hvor det kan kuttes og hvor mye som er forsvarlig.  Alle etater pålegges å kutte likt: For eksempel Folkehelseinstituttet, i årene før en pandemi traff verden.

Statlige etater får ikke gjort oppgavene sine

Disse flate kuttene går utover statlige virksomhetenes muligheter til å løse sine oppgaver. Det rammer deg, familien din, naboene dine, lokalsamfunnet og folk flest, når beredskapsetatene får for lite ressurser og når forebyggende arbeid ikke prioriteres.  Alt tar lengre tid, og mange må reise langt for å møte opp på et skattekontor eller i en domstol.

Og det rammer deg

Byråkrati kan kanskje høres kjedelig og tørt ut. Men staten og kommunene spiller en viktig rolle i å få samfunnsmaskineriet til å gå rundt. Velferdsstaten vår fungerer rett og slett ikke når de som drifter den tildeles for lite ressurser.

LO krever en slutt på ostehøvelkuttene!

Bli med på laget for et mer rettferdig Norge. Nå er det arbeidsfolks tur.