LO fortsetter å øke blant studentene

Tre studenter går sammen ute og smiler. Foto.
Foto: LO/Geir Anders Rybakken Ørslien

LO fortsetter å øke blant studentene

- Vi fikk en solid medlemsvekst i 2023, og særlig blant studentene. Det er veldig gledelig, sier LOs studentrådgiver Runa Fiske.

Norges største arbeidstakerorganisasjon opplevde i 2023 vekst i alle medlemsgrupper, og aller mest økte antallet studentmedlemmer. Tall fra LOs forbund viser at andelen studentmedlemmer økte med 5,2 prosent i fjor, som tilsvarer en netto vekst på 1347 medlemmer.

Studentrådgiver Runa Fiske

-Det tyder på at stadig flere opplever LO som relevante for deres studiehverdag, og at de ønsker den tryggheten man får ved å være med i LO, sier Fiske.

Når hun blir spurt om hva hun tror er årsaken til veksten, svarer studentrådgiveren at LO har vært synlige og nådd ut til flere studenter om viktigheten av å være organisert i en fagforening. - Det skal være hyggelig å være med i LO, derfor har studentlagene på studiestedene arrangert alt fra foredrag og debatter til karaoke og gokart, så det er noe for enhver.

Forsinkelsesrenter, studiestøtte og flere studentboliger

LO jobber for studentenes interesser og rettigheter, blant annet varslet LO søksmål mot Studentsamskipnaden SiO for at studentene som bodde i studentbolig skulle få utbetalt forsinkelsesrentene fra depositumene sine. SiO og flere andre samskipnader endret etter dette praksis, slik at studentene som hadde bodd i studentbolig hos dem fikk utbetalt forsinkelsesrenter.

- I LO er vi en million medlemmer som har hverandre i ryggen, og denne gangen sørget vi for at studentene fikk det de hadde krav på. Det var opptil flere tusen kroner for enkelte, og vi vet at det kommer godt med for mange studenter, sier Fiske.

Studentrådgiveren mener veksten i studentmedlemmer viser at LO er på riktig vei og styrker muligheten til å nå fram med krav på vegne av studentmedlemmene.

LO har også jobbet for økning i studiestøtten og bygging av flere studentboliger i hele landet, samt å styrke unges mulighet til å komme inn på boligmarkedet. I tillegg har studentmedlemmene i LOs forbund innboforsikring inkludert i medlemskapet sitt, og blant annet tilgang til bedre rente på BSU og gode priser på forsikringer gjennom fordelsprogrammet LOfavør.

-Man får trygghet i studiehverdagen, deltidsjobben og på fritida når man er studentmedlem i LO. Jeg er glad for at stadig flere studenter vil være med og ønsker dem hjertelig velkommen med på laget, avslutter hun.