Opptatt av politikk og samfunn?

Bilde av elever
LÆRER Å ENGASJERE SEG: – Det viktigste vi jobber med i fellesskap gjennom et skoleår, er at alle elvene skal lære og erfare hvordan de kan engasjere seg i samfunnet, sier rektor ved Arbeiderbevegelsens folkehøgskole på Ringsaker Ingvild Jevne.

Opptatt av politikk og samfunn?

Ta et år på folkehøgskole. Det er fortsatt ledige plasser på Arbeiderbevegelsens egen folkehøgskole.

– Vi er en frilynt folkehøgskole som ønsker deg velkommen uansett hvem du er og hva du står for, sier rektor ved Arbeiderbevegelsens folkehøgskole på Ringsaker Ingvild Jevne.

Skal lære hvordan de kan engasjere seg i samfunnet

– Vi har to samfunnsfaglige linjer, som er ganske unike. Den ene linja heter «Politikk og strategi», der det faglige innholdet utvikles i samarbeid med Tankesmien Agenda. Det andre, «Fred og konflikthåndtering», er for dem som vil lære mer om internasjonal politikk. Vi bruker vår bakgrunn og historie fra arbeiderbevegelsen gjennom hele skoleåret, legger hun til.

Hun forteller at det viktigste de jobber med i fellesskap gjennom et skoleår er at alle elvene skal lære og erfare hvordan de kan engasjere seg i samfunnet.

– Målet er at elvene skal bli aktive samfunnsborgere, som ser nytten av å engasjere seg. Grunnlaget for demokratiet vårt er nettopp dette, at vi som innbyggere bidrar i felleskapet. Vi håper at de går ut herifra med en forståelse av at dette samfunnet må vi bygge sammen og at vi alle skal og vil delta, forklarer hun.

Hun er også opptatt av at skolen skal være for alle. Det koster alltid mindre for et år her på folkehøgskolen enn det du kan få fra Lånekassen.

– For vår skole har det siden oppstarten i 1939 vært viktig at dette er et tilbud for alle og for den som vil, sier Jevne.

Elevene kan velge mellom linjer som gir fordypning i fotografi, it, innholdsproduksjon, grafisk design og fred og konflikthåndtering. Politikk og strategi er nytt av året, og gjennomføres i samarbeid med Tankesmien Agenda.

Les mer om Arbeiderbevegelsens Folkehøgskole her.