Klart for storfilmen «Sulis 1907»

Klart for storfilmen «Sulis 1907»

Endelig er storfilmen om arbeideropprøret i gruvesamfunnet Sulitjelma i 1907 på kino. Filmen forteller en viktig del av norsk arbeiderhistorie og LO er stolt samarbeidspartner.

"Sulis 1907" gir et historisk bilde av arbeidsliv og arbeiderkamp på begynnelsen av 1900-tallet og starten på fagbevegelsen. Regissør Nils Gaup har også kalt filmen en "anti-Trump film" og mener den har paralleller til vår tid, der felleskap og det å stå sammen for saker man tror på, agitasjonens kraft og likeverd er sentralt.

- Opprøret i Sulis er vår historie, men det er også Norges historie. I dag er revolveren som var et hyppig brukt våpen i datidens arbeidskonflikter, byttet ut med streikevåpen, lock-out, lov- og avtaleverk og arbeidsrett for å avgjøre tvister og konflikter. Vi har fortsatt de samme interessekonfliktene, men helt andre måter å løse uenighet på, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Filmen skildrer opprøret blant arbeidere ved Sulitjelma gruver i 1907.

LO-lederen som statist

Sulis-foto-Lauris-Aizupietis_20220524_26[1].jpg

Foto: Lauris Aizupietis.

Hessen Følsvik har fått se filminnspillingen på nært hold – men ikke nok med det; Hun har og en statistrolle i filmen. LO-lederen spiller en av flere *skeidersker i filmen, som står langs samlebåndet og sorterer malm.

Pioneren Helene Ugland

Det er spesielt en kvinne som LO-lederen har latt seg imponere av.

- Helene Ugland spilte en avgjørende rolle i å oppildne mannfolka i gruvene til å gjøre opprør mot slavemerket, undertrykkingen og fattigdommen i en by der arbeidsgiverne eide alt og bestemte alt. Helene Ugland er en av våre viktigste pionerer.

Hessen Følsvik mener hennes historie er en viktig påminnelse om at det er noen som har gått foran og tatt viktige kamper for alle som har kommet etter.

- Opprøret i Sulis og Helenes kamp er en kraftig påminnelse om at alle våre saker har møtt motstand. Alle har krevd kamp: Da vi kjempet for 8-timersdagen. For fast ansettelse. For trygge pensjoner. Eller for et godt og trygt arbeidsmiljø.

Norgespremiere 5. oktober

Filmen er produsert av Storyline Nor som også står bak den prisbelønte filmen Kampen om Narvik fra 2022. Tom Vidar Karlsen er produsent og Nils Gaup regissør. Gaup er et kjent navn i norsk film, blant annet som regissør av storfilmene Veiviseren og Kautokeino-opprøret.

Storfilmen «Sulis 1907»  har Norgespremiere 5. oktober, men allerede i disse dager er det mange som får muligheten til å se filmen i flere land og på førpremierer her hjemme.

* De som sorterte malmen.