Hyller ny mineralstrategi fra regjeringen

LO-sekretær Are Tomasgard
FORNØYD GJENG: LO-sekretær Are Tomasgard i Alta sammen med stortingsrepresentant og leder i energi- og miljøkomiteen, Marianne Sivertsen Næss fra Hammerfest, førstekandidat på Finnmark Aps fylkestingsliste, Linda Beate Randal fra Kirkenes, og regionleder Bjørn Johansen.

Hyller ny mineralstrategi fra regjeringen

LO-sekretær Are Tomasgard er meget fornøyd med regjeringens nye mineralstrategi, som han gleder seg til å ta i bruk.

– Denne mineralstrategien er usedvanlig viktig for oss. Vi har jobbet lenge både for og med den. Det er mineraler i nesten alt vi bruker og omgir oss med, og vi hadde ikke fått utrettet mye uten dem, sier Tomasgard.

– Det haster å komme i gang

– Vi må finne og hente ut disse mineralene, og helst de mineralene som kan gjenvinnes og resirkuleres gang på gang. Denne strategien inneholder mye slik tankegang, og vi gleder oss til å begynne å jobbe etter den. Det haster å komme i gang. Norge kan skape arbeidsplasser, og samtidig ta en nøkkelposisjon i det grønne skiftet, legger han til.

Tomasgard er for tiden i Finnmark for å lære mer om både mulighetene og utfordringene der. Da strategien ble kjent onsdag denne uka, var han i Alta sammen med stortingsrepresentant og leder i energi- og miljøkomiteen, Marianne Sivertsen Næss fra Hammerfest, førstekandidat på Finnmark Aps fylkestingsliste, Linda Beate Randal fra Kirkenes, og regionleder Bjørn Johansen.

Samtlige var svært fornøyde med strategien.

– Vi vet alle hva som kan skje når man gjør seg avhengig av leveranser av energi eller mineraler fra autoritære stater. Russland er store på energi, og Kina er størst på mineraler. Vi så alle hva som skjedde da gasstilførselen fra Russland til Europa ble kuttet. Det fikk alvorlige konsekvenser for både folk, industri og land. Vi må ta ansvar for både utviklingen av eget land og framtidig selvforsyningssikkerhet, sier Marianne Sivertsen Næss.

– For meg som er vokst opp i et gruvesamfunn, så setter jeg ekstra pris på dette. Regjeringen viser at den har tenkt å ta mineralnæringen på alvor. Jeg gleder meg til å se hva som skjer videre, sier Linda Beate Randal.

– Dette er svært viktig, og vi er svært fornøyd med signalene fra regjeringen om å satse på mineralnæringen. I vårt fylke vil dette gi arbeidsplasser og ringvirkninger, sier LOs distriktssekretær Bjørn Johansen.

Les alt om regjeringens nye mineralstrategi her.